Zapraszamy na subiektywne zestawienie Codziennego, ekonomicznego przeglądu informacji z Rosji.
Dzisiejszy odcinek jak i cały kanał jest współfinansowany przez patronów, opiekunów i fanów.
Szczegóły wsparcia jak i link do Patronite znajdziecie w opisie filmu oraz pod artykułem na ekonomiarosji.pl
W dzisiejszym programie:
- Węgry nie zdecydowały jeszcze, czy wezmą udział w konferencji na temat Ukrainy w Szwajcarii, powiedział Minister Spraw Zagranicznych i Zewnętrznych Stosunków Gospodarczych Węgier Peter Szijjártó.
- Chiny zażądały gazu od Rosji po krajowych rosyjskich cenach
- W Osetii Południowej doszło do przerwy w dostawie prądu w wyniku wypadku na linii energetycznej w regionie Dzau. W wyniku wypadku na linii energetycznej w regionie Dzau republika została pozbawiona prądu. Na podejrzane miejsce wypadku udali się specjaliści z Jednolitego Przedsiębiorstwa Państwowego Energoresurs – podaje służba prasowa Ministerstwa Sytuacji Nadzwyczajnych Osetii Południowej.Energia elektryczna w republice pochodzi z Rosji liniami energetycznymi przebiegającymi przez terytorium Osetii Północnej. W regionie żyje około 50 tysięcy osób.
- Generał kierujący specjalną kwaterą do spraw ukraińskich przy niemieckim Ministerstwie Obrony zezwolił Kijówowi na wykorzystanie Patriota do „pokonania” rosyjskiego lotnictwa nad terytorium Federacji Rosyjskiej.
- Od lutego 2022 roku Japonia udzieliła Ukrainie pomocy w wysokości 7 miliardów dolarów, powiedział minister obrony Ukrainy Rustem Umerow po spotkaniu ze swoim japońskim odpowiednikiem Minoru Kiharą.
- Kasparow na celowniku.
Prokuratura może wszcząć postępowanie karne przeciwko mistrzowi świata w szachach i politykowi opozycji Garemu Kasparowowi na podstawie artykułu o uchylaniu się od obowiązków „zagranicznego agenta”
„Kasparowowi grozi sprawa karna z art. 330 § 1 Kodeksu karnego Federacji Rosyjskiej (uchylanie się od obowiązków przewidzianych przez ustawodawstwo Federacji Rosyjskiej dotyczące „zagranicznych agentów”). Obecnie istnieją ku temu wszelkie przesłanki” – stwierdził.
Według Kodeksu karnego Federacji Rosyjskiej Kasparowowi grozi do dwóch lat więzienia lub grzywna do 300 tysięcy rubli.
Na początku marca Rosfinmonitoring dodał Kasparowa do listy terrorystów i ekstremistów.
Nazwisko Kasparowa ma na liście gwiazdkę. Oznacza to, że wszczęto przeciwko niemu sprawę z artykułu o terroryzmie.
W 2005 roku Kasparow zakończył karierę sportową i zaczął angażować się w działalność polityczną. Brał udział w szeregu ruchów opozycyjnych, w 2012 roku został wybrany do Rady Koordynacyjnej Rosyjskiej Opozycji. W 2013 roku Kasparow opuścił Rosję i zapowiedział rozpoczęcie działalności politycznej za granicą. W maju 2022 roku rosyjskie Ministerstwo Sprawiedliwości uznało Kasparowa za „zagranicznego agenta”.
2. Włoski biznes ogłosił blokadę ładunków do Rosji przez Litwę i Polskę
Celnicy Litwy i Polski blokują na granicach obu krajów ładunki dostarczane z Włoch do Rosji. O tym oświadczył w rozmowie z RIA Novosti prezes Stowarzyszenia Włoskich Przedsiębiorców w Rosji (GIM Unimpresa) Vittorio Torrembini.
„Po stronie Polski i Litwy mamy do czynienia z wyraźną dyskryminacją. Ich celnicy mogą na przykład po prostu zablokować ładunek jadący do Rosji z Włoch, mimo że ładunek jest nieautoryzowany i wszystkie dokumenty są w porządku” – powiedział.
Jednak według Torrembiniego Litwa zezwala na ładunki, które wysyła do Rosji. „Czy to nie dziwne, że Litwa stała się dziś jednym z głównych eksporterów wina do Rosji. Czy na Litwie naprawdę jest wino?” – zauważył rozmówca agencji.
Litwa zaostrzyła procedury celne na towary kierowane do Rosji w związku z nałożeniem przez państwa zachodnie sankcji na Moskwę. Pod koniec marca służba prasowa Kaliningradzkiej Obwodowej Służby Celnej poinformowała o zaostrzeniu sytuacji na granicy obu krajów w związku z powolną pracą litewskich organów celnych.
„Litewskie służby celne odprawiają ciężarówki bardzo powoli i z długimi przerwami w pracy” – zauważył departament. Rosyjskie Ministerstwo Transportu uważa, że od listopada 2023 roku Litwa spowalnia kolejkę rosyjskich ciężarówek.
Polska, Finlandia i kraje bałtyckie podpisały na początku maja porozumienie o wzmocnieniu monitorowania unijnych sankcji wobec Rosji i wymianie odpowiednich informacji. Strony zgodziły się podjąć skoordynowane działania, jeśli wskażą sposoby obejścia ograniczeń.
3. Seria awarii samolotów.
Ostatnio pytaliście jak to z samolotami, bo cisza u nas na kanale to zebrałem kilka informacji za ostatni miesiąc.
Samolot pasażerski Airbus 321 wczoraj lądował awaryjnie lądowania na lotnisku Szeremietiewo z powodu pękniętej opony.
Na pokładzie samolotu było 186 osób.
Wcześniej, w czwartek, 30 maja, Airbus A319 linii Rossiya Airlines lecący z Petersburga do Soczi awaryjnie wylądował . Według kanału telegramu „112” samolot awaryjnie lądował z powodu wycieku paliwa.
W tej chwili samolot jest badany przez specjalistów. Samolot rezerwowy zostanie wysłany, aby dostarczyć pasażerów do miejsca docelowego.
27 maja, ten sam Airbus A319 linii Rossiya Airlines, lecący z Soczi do Petersburga, „z przyczyn technicznych” wylądował na moskiewskim lotnisku Szeremietiewo. Powodem był fałszywy alarm jednego z czujników samolotu. Ta sama trasa, ale nie ma informacji czy ten sam samolot.
22 maja dwa samoloty Yamal Airlines zostały zmuszone do pilnego lądowania w Tiumeniu z powodu awarii. Rano załoga Sukhoi Superjet 100 lecącego z Ufy do Nowego Urengoja zgłosiła automatyczną awarię.
Następnie Airbus A320 lecący na trasie Ufa – Noyabrsk wylądował na tym samym lotnisku z powodu rozhermetyzowania kabiny pilota.
12 maja samolot pasażerski Boeing-777 linii lotniczych Aeroflot, lecący z Moskwy do Kantonu, został zmuszony do lądowania w Irkucku ze względu na wskaźnik poziomu oleju w jednym z silników.
7 maja Airbus A320 linii S7, lecący z Nowosybirska do Kazania, wrócił na lotnisko wylotu z powodu problemów z lewym silnikiem.
6 maja Airbus A321 linii lotniczych Nordwind („North Wind”), lecący z Moskwy do Orenburga, wydał w powietrzu sygnał SOS i wrócił na lotnisko odlotu. Powodem było rozhermetyzowanie kokpitu.
Tak więc to wszystko się dzieje. Regularnie ilość awarii rośnie. Natomiast nie ma awarii przynajmniej na razie, która doprowadziłaby do katastrofy.
4. Firmy węglowe proszą rząd o wsparcie.
W obliczu pogarszających się wyników branży węglowej Ministerstwo Energii poszukuje możliwości wsparcia uczestników rynku. W raporcie rocznym ministerstwo zaproponowało kontynuację negocjacji z Chinami w sprawie zniesienia ceł importowych na węgiel z Federacji Rosyjskiej, złagodzenia warunków logistyki i rezygnacji z australijskiego indeksu przy obliczaniu podatku od wydobycia minerałów.
Ministerstwo Energii proponuje kontynuację negocjacji z Chinami w sprawie zniesienia ceł importowych na rosyjski węgiel.
W 2014 roku Chiny wprowadziły cła importowe na antracyt, węgiel koksujący i energetyczny w wysokości 3–6%. Cła nie dotyczą Indonezji i Australii ze względu na umowy o wolnym handlu. Zerowa stawka celna na import węgla obowiązywała od 1 maja 2022 r., a ostatni raz została przedłużona w marcu 2023 r. do 31 grudnia.
Kwestia zniesienia ceł na węgiel jest od dawna przedmiotem dyskusji Moskwy i Pekinu ale i tu nadal brakuje pozytywnych rezultatów.
Ministerstwo Energii proponuje zabiegać o zniesienie chińskich ceł w kontekście dramatycznych wyników w branży węglowej.
Jak wynika z raportu ministerstwa, na koniec 2023 roku zysk przed opodatkowaniem przedsiębiorstw spadł 2,1-krotnie, do 356,7 mld rubli. Dochody podatkowe spadły o 34%, do 220 miliardów rubli. Ministerstwo Energii jako przyczynę spadku podaje spadające ceny węgla.
Zniesienie ceł na import rosyjskiego węgla do Chin mogłoby zwiększyć obroty przedsiębiorstw przemysłowych o około 150 miliardów rubli rocznie.
Obecnie, głównym rynkiem eksportu rosyjskiego węgla są Chiny. „Absurdalność sytuacji polega na tym, że Chiny wprowadziły tę taryfę tylko wobec swojego partnera i strategicznego sojusznika, skarża się Rosjanie . A nieprzyjazna Australia dostarcza węgiel do Chin bez żadnych ceł”
Ułatwienie dostępu do chińskiego rynku to nie jedyna propozycja Ministerstwa Energii.
Jak wskazano w raporcie regulatora, w kontekście niedoborów zdolności przewozowych, można rozważyć alokację kwot regionalnych na eksport węgla eksportowego nie tylko na wschód, ale także w kierunku portów północno-zachodniej i południe.
5. Kreml chce uciszyć żony mobików.
Dziś ogólnie o duszeniu wszelkiej formy sprzeciwu społecznego. Było już o Kasparowie. Teraz żony mobikó. Władze przyznały status „zagranicznego agenta” ruchowi „Droga do domu”, którego działacze domagają się powrotu zmobilizowanych z frontu i zakończenia wojny z Ukrainą.
Ministerstwo Sprawiedliwości stwierdziło , że organizacja rozpowszechniała „nieprawdziwe informacje, mające na celu kreowanie negatywnego wizerunku” Rosji i jej sił zbrojnych, a także materiały pochodzące od „zagranicznych agentów”. Czyli mówiąc w skrócie informują o porażkach i o realnej sytuacji na froncie.
Ponadto departament oskarżył żony zmobilizowanych, stanowiące główny trzon ruchu, o nawoływanie do udziału w nielegalnych działaniach i rozpowszechnianie „nieprawdziwych informacji” o decyzjach i polityce władz rosyjskich.
Z tych samych powodów Ministerstwo Sprawiedliwości umieściło na liście „zagranicznych agentów” jedną z głównych działaczek ruchu, Marię Andreevą.
Wcześniej pani Maria w wywiadzie informowała, że „Droga do domu” to niezależna struktura, która nie jest przez nikogo nadzorowana ani finansowana.
„Robimy to po prostu dlatego, że jest dla nas ważne, aby nasi bliscy żyli. Nigdy nie publikowaliśmy żadnych postów na temat darowizn, opłat – zupełnie nic.
Łatwo jest sprawdzić wszystkie nasze konta” – stwierdziła Andreeva, szacując siłę ruchu na 50 tysięcy osób.
Aktywiści na kanale Telegram nazwali decyzję Ministerstwa Sprawiedliwości absurdalną, dołączając do postu tabliczkę z wulgarnym wyrazem twarzy. „Po tylu miesiącach niezręcznych gróźb i bzdur rzucanych pod naszym adresem w mediach, władze w końcu zdecydowały się na ostre działania przeciwko nam.
Teraz my także jesteśmy agentami Reptilian i wrogami reżimu. Ciekawe, czy władza znajdzie dowody? Oczywiście, że nie! Tu ja mam inne zdanie, myślę że znajdą, bo sfabrykują.
A Droga do domu nigdy nie była przez nikogo finansowana 😑 Szaleństwo i strach są coraz silniejsze” – mówią.
„Droga do domu” nie przestanie działać ze względu na swój nowy status. „Nie mamy zamiaru się zatrzymywać. Naszym bliskim nadal grozi śmiertelne niebezpieczeństwo, pod rządami „patriotów” Rosji i przyjaciół państwa” – podkreślały żony zmobilizowanych.
6. Ceny przesyłek z Chin gwałtownie rosną i będą rosnąć
Kończą się puste kontenery w Chinach, dostępne dla rosyjskich firm.
Doprowadził do tego konflikt na Morzu Czerwonym, a także wzrost importu do Europy i Rosji, któremu nie towarzyszył wzrost eksportu kontenerów.
W rezultacie koszty wynajmu kontenerów poszybowały w górę, znalezienie wolnych kontenerów na czerwiec jest prawie niemożliwe, a ich producenci są zasypani zamówieniami.
Od początku roku stawki spot za transport wzrosły dwukrotnie, w samym maju wzrosły o 50%, a uczestnicy rynku spodziewają się dalszych podwyżek cen.
Uczestnicy rynku transportowego obserwują gwałtowny wzrost cen importowanego transportu kontenerów z Chin wszystkimi rodzajami transportu ze względu na dotkliwy niedobór pustych kontenerów w kraju.
Jak podaje Grupa Delo, od początku roku spotowe stawki frachtowe wzrosły dwukrotnie, a w samym maju o ok. 50%.
Prezes brokera celno-logistycznego KBT Julia Szlenskaja mówi, że w tygodniu 20-26 maja większość linii żeglugowych wprowadziła GRI (ogólną podwyżkę stawek), co podwyższyło stawkę za morski transport kontenerowy o 15-30%.
Następnie wzrosły taryfy kolejowe na przesyłki z Dalekiego Wschodu do Rosji Centralnej: „Od połowy maja obserwujemy tę samą tendencję gwałtownego wzrostu stawek za bezpośredni transport kolejowy z Chin”.
Zdaniem pani Szlenskiej stawki te rosną także ze względu na ogólny niedobór sprzętu oraz nowymi ograniczeniami wysyłania bezpośrednich pociągów do Rosji.
Średni koszt dostawy morskiej z Chin do Rosji wzrósł od początku maja o 30% lub więcej, do 1,9–2,1 tys. dolarów za kontener 20-stopowy i do 2,5–3 tys. dolarów za kontener 40-stopowy – zwraca uwagę Siergiej. Średni czas oczekiwania wydłużył się o siedem dni.
Niedobór kontenerów obserwuje się od kwietnia i rośnie wykładniczo: Jeśli w kwietniu sprzęt był dostępny, ale czas oczekiwania się wydłużył, to w maju linie żeglugowe ogłosiły już, że nie ma już kontenerów.
Sytuację w Rosji pogarsza brak możliwości transportu kontenerów na wschód. . W zachodniej części Rosji zgromadziły się dziesiątki tysięcy pustych kontenerów, potrzebnych w Chinach, których ewakuacja nie jest możliwa. Brak równowagi w handlu rosyjsko-chińskim prowadzi do nagromadzenia wielu kontenerów w moskiewskim węźle transportowym.
Sytuacja dochodzi do absurdu lub optymalizacji jak to w Rosji bowiem właściciele kontenerów wolą sprzedać większość pustych kontenerów na złom.
Co gorsza w obecnej sytuacji dalsza podwyżka stawek w nadchodzącym miesiącu jest nieunikniona dla wszystkich rodzajów transportu towarowego. Julia Szlenska prezes brokera celno-logistycznego KBT twierdzi, że do połowy czerwca ceny wzrosną o kolejne 20–30% w stosunku do obecnego poziomu. Zdaniem spedytorów portowych i samych linii stawki mogą w ciągu najbliższych sześciu miesięcy wzrosnąć o 100% w stosunku do obecnych.