Codzienny ekonomiczny przegląd 09.05.2024

Zapraszamy na subiektywne zestawienie Codziennego, ekonomicznego przeglądu informacji z Rosji.

Dzisiejszy odcinek jak i cały kanał jest współfinansowany przez patronów, opiekunów i fanów.

Szczegóły wsparcia jak i link do Patronite znajdziecie w opisie filmu oraz pod artykułem na ekonomiarosji.pl

W dzisiejszym programie:

  • Nieznane 7 dronów zaatakowało skład paliw w regionie Krasnodaru. Atak rozpoczął się około 2 w nocy we wsi Jurówka i trwał przez kilka godzin. Oficjalnie drony zostały stłumione, część z nich spadła na teren składu. W rezultacie wybuchł pożar i awarii uległo wiele zbiorników. W gaszeniu pożaru wzieło udział 62 strażaków.
  • Parada z okazji 79. rocznicy Zwycięstwa w Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej odbędzie się 9 maja 2024 r. na Placu Czerwonym w Moskwie. Na Kemlince w popołudniowym materiale zdamy relację z tej procesji.
  • Przedstawicielka rosyjskiego MSZ Maria Zacharowa powiedziała TASS , że nie zaprosiła na Paradę Zwycięstwa ambasadorów i urzędników z nieprzyjaznych krajów. Czyli w Moskwie znajdą się jedynie przedstawiciele krajów przyjaznych.
  • 8 maja Centralny Sąd Rejonowy w Czelabińsku uwzględnił wniosek Prokuratury Generalnej i przekształcił majątek Makfa SA największoge producenta makaronu i powiązanych spółek w dochód państwa. 
  • Prezydent Rosji Władimir Putin wydał dekret w sprawie polityki państwa w dziedzinie edukacji historycznej. Teraz kraj powinien mieć ujednoliconą metodykę nauczania historii i wspólną linię podręczników . Dekret przewiduje także wymianę zagranicznych platform edukacyjnych na krajowe odpowiedniki oraz kontrolę nad rynkiem gier komputerowych. 
  • Rzecznik Departamentu Stanu USA Matthew Miller powiedział na konferencji prasowej 8 maja, że ​​obecnie opracowywane są nowe pakiety pomocowe dla Ukrainy. 
  • NATO wierzy, że jeśli Ukraina otrzyma więcej broni, będzie w stanie zwyciężyć, ale w takiej sytuacji pokonanie potęgi nuklearnej jest niemożliwe, powiedział szef węgierskiego MSZ Peter Szijjártó.
  1. Chiny ostro i z uśmiechem podniosły opłaty na dostawy towarów do Rosji.

Współpraca handlowo-gospodarcza Rosji i Chin otrzymała kolejny „uderzenie”: strona chińska gwałtownie podniosła koszty transportu towarów do Rosji i Białorusi.

Od 6 maja cena dostawy towarów koleją wzrosła o 500–800 dolarów lub więcej za kontener, w zależności od stacji początkowej, poinformowały firmy spedycyjne portalowi transportowo-logistycznemu Infotrans Media Białoruś.

Zdaniem spedytorów podwyżka cen wiąże się ze zmniejszeniem liczby bezpłatnych kontenerów w Chinach, a także dużymi korkami na granicy chińsko-rosyjskiej.

Równolegle ze wzrostem cen dostaw kolejowych wzrosły stawki za fracht morski z Chin. Wzrost taryfy wahał się od 800 dolarów do 1500 dolarów za kontener, w zależności od portu wyjścia.

Jednocześnie większość dostępnej przestrzeni na statkach w maju została już zarezerwowana, dlatego linie żeglugowe oferują przesyłki cargo dopiero na przełomie maja i czerwca – podają spedytorzy.

Jednocześnie przepływ eksportu z Chin do Rosji zaczął spadać po raz pierwszy od prawie dwóch lat działań wojennych. Tym samym w marcu chiński eksport do Rosji spadł o 15,7% rok do roku. O czym mówiliśmy już jakiś czas temu. Problemy z płatnościami itd.

Prezydent Rosji Władimir Putinw pojedzie ratować sytuację i w tym celu spotka się z chińskim przywódcą Xi Jinpingiem w maju.

2. Armenia nie będzie finansować OUBZ w 2024 r

Armenia nie będzie uczestniczyć w finansowaniu OUBZ (Organizacji Bezpieczeństwa Zbiorowego). O tym oświadczył  sekretarz prasowy Ministerstwa Spraw Zagranicznych Republiki Ani Badalyan.

Armenia nie będzie także uczestniczyć w zatwierdzaniu budżetu organizacji na rok 2024. Zaznacza się, że Erywań „nie sprzeciwia się przyjęciu w ograniczonym formacie decyzji w sprawie budżetu struktury, przyjętej 23 listopada 2023 r.”.

Wcześniej premier Armenii Nikol Paszynian mówił o możliwości wystąpienia Armenii z OUBZ.

8 maja Paszynian udał się z roboczą wizytą do Rosji, z którą ma spotkać się z  Władimirem Putinem . Według premiera zamierza on omówić narosłe problemy stosunków dwustronnych, aby „usunąć negatywne niuanse z przyjaznych stosunków obu krajów”.

OUBZ powstała w 2002 r. na podstawie Traktatu Taszkienckiego o bezpieczeństwie zbiorowym z 1992 r. W skład organizacji wchodzi sześć państw: Rosja, Białoruś , Armenia, Tadżykistan , Kazachstan i Kirgistan . Organizacja posiada Zbiorowe Siły Szybkiego Reagowania (CRRF) liczące 17–22 tys. osób oraz Zbiorowe Siły Szybkiego Reagowania (CRDF) liczące 5 tys. osób.

Wcześniej Paszynian zapowiedział możliwość zamrożenia udziału Armenii w OUBZ de iure.

3. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych przewiduje. Rekordowy wzrost przestępczości od 15 lat w związku z powrotem bohaterów.

Rosyjskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych doszło do wniosków, które w połowie 2022 roku opisałem na Twitterze. Spodziewają się pogorszenia statystyk przestępczości w 2024 roku.

Liczba szczególnie poważnych przestępstw może być najwyższa od 15 lat i przekroczyć 152 tys.

Liczba szczególnie poważnych przestępstw zaczęła rosnąć w 2022 r., po inwazji Rosji na Ukrainę.

Prokurator generalny Igor Krasnow powiedział, że na początku liczba ta wzrosła o 9,4%, do prawie 125 tys.

W 2023 roku policja zarejestrowała ponad 142 tys. szczególnie poważnych przestępstw, Warto e prognoza zakładała 133 tys.

Teraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych spodziewa się kolejnego wzrostu o 7%. A Jeśli prognozy zostaną przekroczone jak w zeszłym roku to nie będzie 150 tysięcy a 160-170 tysięcy poważnych przestępstw.

Jakie to przestępstwa?
-Przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu, takie jak zabójstwo, ciężkie pobicie, gwałt.
-Przestępstwa przeciwko wolności, takie jak pozbawienie wolności, handel ludźmi.
-Przestępstwa przeciwko mieniu o znacznej wartości, takie jak rozbój z bronią w ręku, kradzież z włamaniem na dużą skalę.

Oznacza to, że każdego dnia w Rosji będzie miało miejsce ponad 400 takich przestępstw.

Do czynników, które będą miały wpływ na sytuację przestępczą w Rosji, Instytut Badawczy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych zalicza wojnę na Ukrainie i jej skutki. W szczególności analitycy wskazywali na zagrożenia związane ze wzrostem wolumenu „czarnego rynku” broni i powrotami z frontu byłych więźniów, którzy byli werbowani przez PMC Wagnera i Ministerstwo Obrony Narodowej.

Zorganizowane grupy przestępcze również wykazały większą aktywność (+18%).

Ogólnie rzecz biorąc, według Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, w 2023 r. W Rosji zarejestrowano maksymalną liczbę poważnych i szczególnie poważnych przestępstw w ciągu 12 lat – 579 089.

Liderami antyratingu były Moskwa (50 196), obwód moskiewski (22 212) i Terytorium Krasnodarskie (21 671). „Wyróżnił się” graniczący z Ukrainą obwód Biełgorodski, w którym wykryto 5614 poważnych i szczególnie poważnych przestępstw, co stanowi najwyższy wynik od co najmniej 2010 roku.

4. Wyprzedaż nieruchomości Gazpromu.

Tego należało się spodziewać.

Po pierwszej od 25 lat i rekordowej w historii stracie Gazprom zaczyna wyprzedawać swoje nieruchomości.

W środę firma ogłosiła, że poszukuje nabywców na duże projekty nieruchomościowe w Moskwie i regionie moskiewskim. Wśród nich są biurowce przy ulicy Stroiteley, kompleks sanatoriów i kurortów Imperial Park Hotel & Spa w osiedlu Pierwomajskoje, wieś Rogozino, lokale niemieszkalne na parterze w domu przy ulicy Nowoczeremuszkinskaja, a także parking na 96 samochodów w pobliżu siedziby firmy w Moskwie.

Decyzja została podjęta „biorąc pod uwagę zakończenie relokacji spółek Grupy Gazprom do Sankt Petersburga” – wyjaśniła służba prasowa koncernu.

W ubiegłym roku Gazprom odnotował stratę netto w wysokości 629 mld rubli według MSSF, odnotował 27-procentowy spadek przychodów i spadek EBITDA o połowę. Biznes gazowy koncernu, który eksploatuje największe rezerwy na świecie, stał się nierentowny (o 1,2 bln rubli rocznie), a zadłużenie Gazpromu osiągnęło rekordowy poziom 6,65 bln rubli.

5. Niespodzianka. Przemysł lotniczy nie rozkwitł.

Międzynarodowe targi Lotniczo-Kosmiczne (MAKS), który miał odbyć się latem w Żukowskim pod Moskwą, został ponownie odwołane.

Największe w kraju targi lotnicze, które odbywają się od 1993 r. zostały przełożone drugi rok z rzędu.

Decyzja o odwołaniu targów w zasadzie już została podjęta, choć nie została jeszcze sformalizowana.

W zeszłym roku MAKS po raz pierwszy w trzydziestoletniej historii nie odbył się. Powodem były międzynarodowe sankcje nałożone na rosyjski przemysł lotniczy. Nie było nic i nikogo do pokazania. Zagraniczne firmy nie wykazały chęci udziału, a krajowy przemysł lotniczy „nie wystartował”:


Według Rosstatu w pierwszej połowie 2023 roku fabryki dostarczyły klientom jedynie dwa cywilne samoloty, a wszystkie wewnętrzne programy produkcyjne napotkały opóźnienia. Produkcji samolotów MC-21 nie można rozpocząć ze względu na brak części kompozytowych, które wcześniej dostarczała objęta sankcjami spółka zależna Rosatomu Umatex, a słabym punktem turbośmigłowego Ił-114-300 okazał się silnik TV7-117ST.

Nigdy nie przeszedł testów w locie, a nawet doprowadził do katastrofy wojskowego samolotu transportowego Ił-112V.

Tymczasem popyt na rosyjskie samoloty wojskowe załamał się: na największej na Bliskim Wschodzie wystawie lotniczej Dubai Airshow 2023, która odbyła się w listopadzie, państwowy koncern Rostec nie podpisał ani jednego kontraktu, choć 6 lat temu podobny salon przyniósł mu kontrakty warte 10 miliardów dolarów.


5. Czy Moskwicz zbankrutuje. Znamy kulisy batalii sądowej

Firma Silver Basis z siedzibą w Hongkongu złożyła wniosek do Moskiewskiego Sądu Arbitrażowego o ogłoszenie upadłości fabryki w Moskwiczu. Nie ma żadnych okoliczności wskazujących na upadłość zakładu, a zarzut stanowi „manipulację opinią publiczną” – mówią Moskvich i KAMAZ.

Ale po kolei

Firma Silver Basis i Renault Rosja (poprzednik Moskvich) w 2020 roku zawarły umowę o dostawie urządzeń do produkcji podzespołów do samochodów Renault.

Sprzęt miał zostać przekazany wykonawcy, firmie AD Plastik Togliatti, aby produkowała konkretne części.

Sprzęt, zgodnie z dokumentami sądowymi, został dostarczony w styczniu 2022 r., A w marcu podpisano ostateczny certyfikat jego sprawności. 

Debiut nowych modeli Logana i Sandero w Rosji zaplanowano na wiosnę-lato 2022 roku. Ale po opuszczeniu Rosji przez Renault projekt nie doszedł do skutku, a produkcja samochodów Renault w kraju została wstrzymana.

Jednak Moskwicz zapłacił tylko część kwoty zaledwie 383 tys. euro z 2,866 mln euro wynika z wniosku o ogłoszenie upadłości, którego treść została rozpatrzona przez RBC. Reszta pieniędzy

Potem już zaczął się typowy rosyjski taniec

W marcu 2022 r. Moskwicz zwrócił się o przesunięcie ostatniej płatności wynikającej z umowy na lipiec tego samego roku lub o podzielenie płatności na równe części: 50% kwoty powinno zostać wpłacone w maju, pozostała część w lipcu 2022 r. . W oświadczeniu podano, że Silver Basis zgodził się na drugą opcję, ale znowu pieniądze nie nadeszły.

W sierpniu 2023 roku wierzyciel złożył pozew o windykację długu od Moskwicza jako następcy prawnego Renault Rosja. W listopadzie Moskiewski Sąd Arbitrażowy uwzględnił powództwo i nakazał Moskwiczowi zapłatę zaległe 2,475 mln euro długu i 124 tys. euro kary. Decyzja została podtrzymana w wyniku odwołania i wyrok stał się prawomocny.

Moskwicz nie zgodził się z jednak orzeczeniami sądów i nie zapłacił za zakupiony towar. Ogłoszenie upadłości pomoże chińskiej firmie odzyskać swoje pieniądze.

Facebook Comments Box
Paweł Jeżowski Opublikowane przez: