Zapraszamy na subiektywne zestawienie Codziennego, ekonomicznego przeglądu informacji z Rosji.
Dzisiejszy odcinek jak i cały kanał jest współfinansowany przez patronów, opiekunów i fanów.
Szczegóły wsparcia jak i link do Patronite znajdziecie w opisie filmu oraz pod artykułem na ekonomiarosji.pl
W dzisiejszym programie:
Shorts:
- Szef Republiki Mordowii Artem Zdunow powiedział, że dziś wieczorem nad regionem zestrzelono dwa drony typu lotniczego. Zostały one przechwycone przez systemy obrony przeciwlotniczej. Obyło się bez ofiar. To pierwszy przypadek zniszczenia bezzałogowego statku powietrznego nad Mordowią.
- Minister spraw zagranicznych Ukrainy Dmytro Kułeba powiedział, że władze od dawna stosowały metodę „dobrej i cichej dyplomacji”, prosząc zachodnich sojuszników o przeciwlotnicze systemy rakietowe Patriot, ale nie osiągnęły znaczących rezultatów. Powiedział, że w innych krajach jest prawie 100 nieużywanych baterii Patriot.
- Stany Zjednoczone muszą udzielić pomocy Ukrainie w nadchodzących miesiącach, w przeciwnym razie poprzednie dwa lata inwestycji „nie zwrócą się” – powiedział Pentagon.
- Oficjalne stanowisku Pentagonu o atakach Kijowa na rosyjską infrastrukturę naftową i gazową: mamy obawy o ataki na obiekty cywilne, ale „to jest ich suwerenna decyzja”
- .. Stany Zjednoczone nałożyły ograniczenia eksportowe na rosyjskie organizacje Aerosila, Delta Aero i UEC-Star.
- Komisja Europejska przeanalizuje decyzję Trybunału Sprawiedliwości UE o zniesieniu sankcji wobec Avena i Fridmana, jej prawne i praktyczne konsekwencje – powiedział przedstawiciel UE. Do tego czasu sankcje pozostaną w mocy, decyzję o odwołaniu się od wyroku sądu podejmie Rada UE.
- Pełnomocnik Putina oskarżył Kazachstan o zalanie rosyjskich regionów.
Kazachstan powinien był uwolnić wodę ze swoich zbiorników „w bardziej skoordynowany sposób”, aby Rosja mogła uniknąć powodzi w obwodach Kurgan i Tiumeń, stwierdził Władimir Jakuszew, pełnomocnik prezydenta Rosji w Uralskim Okręgu Federalnym.
„Kiedy mamy takie zimy jak ta i kiedy mamy dość dużą ilość śniegu, a w zbiorniku gromadzi się dość duży zapas wody, to mamy co w tej kwestii wypracować z naszymi kolegami [z Kazachstanu], aby zrzut tej wody ze zbiorników jest bardziej skoordynowany, prawidłowy i równomierny” – powiedział Jakuszew
Według niego w przyszłości poprzez dostosowanie zrzutów w Kazachstanie można uniknąć problemów powodziowych na kilku obszarach. W międzyczasie mieszkańcy Kurganu przygotowują się na „wielką wodę”. „Według wstępnych szacunków jest to historyczne maksimum. Dlatego też te obszary, w których istnieją podstawy, aby sądzić, że wysokość tamy będzie niewystarczająca, są dodatkowo zasypywane” – zauważył wysłannik prezydenta. Jednocześnie Jakuszew nie gwarantował, że podjęte działania „w 100%” pomogą uporać się z katastrofą.
Po uporaniu się z sytuacją nadzwyczajną w obwodzie kurgańskim ratownicy zostaną wysłani do obwodu tiumeńskiego, gdzie również spodziewane są powodzie.
Jednocześnie Jakuszew nazwał działania władz regionalnych, które otrzymały ostrzeżenia o powodzi z Centrum Hydrometeorologicznego, „adekwatne”. „Wszystko, co dotyczy regionów, dzisiaj do maksimum wykorzystały wszystkie środki i fundusze, w tym budżety regionalne, już zaczynają być wydawane” – powiedział Jakuszew.
- Ceny eksportowe rosyjskiego węgla spadły do najniższego poziomu od trzech lat
Ceny eksportowe rosyjskiego węgla energetycznego spadły do najniższego poziomu od trzech lat, od 2021 r., ze względu na niski popyt na kluczowych rynkach w Indiach i Chinach – dane Centrum Wskaźników Cen (CPI).Minimalny poziom cen został osiągnięty w połowie marca, spadek nie zatrzymał się w kolejnym miesiącu. Ostatni raz tak niskie ceny były w maju 2021 r.Koszt węgla o wartości opałowej 6000 kcal za 1 kg na podstawie FOB „Daleki Wschód” wyniósł 95 dolarów za tonę, od początku roku notowania spadły o 6%. Tona mniej kalorycznego węgla, 5500 i 5000 kcal za 1 kg, potaniała o 7 i 13%, cena osiągnęła 86 i 67 dolarów.
Ceny eksportowe w portach na południu i północnym zachodzie były jeszcze niższe. W porcie Taman węgiel o wartości opałowej 6 000 kcal na początku kwietnia kosztował 72 dolary za tonę – spadek o 13 proc. od początku roku, w terminalach bałtyckich koszt wyniósł 61 dol. za tonę – minus 14 proc. od początku roku.Obecne ceny sprawiają, że eksport rosyjskiego węgla jest nieopłacalny.
Eksport netback, czyli cena eksportowa pomniejszona o koszty transportu, w portach na północnym zachodzie i południu Rosji stał się ujemny: na początku kwietnia netback w Tamanie osiągnął minus 7 dolarów za tonę, w portach bałtyckich – minus 6 dolarów za tonę.
Dostawy węgla przez porty Dalekiego Wschodu również otrzymały ujemny zwrot netto w wysokości minus 5 dolarów za tonę.
Jedynie zyski netto za najbardziej kaloryczne dostawy węgla premium i to tylko przez porty Dalekiego Wschodu są nadal jeszcze dodatnie.
3. Rosja gwałtownie obniży wymagania dotyczące jakości benzyny ze względu na groźbę niedoborów.
Władze rosyjskie przygotowują się do drastycznego obniżenia wymagań dotyczących jakości benzyny, aby uniknąć niedoborów po masowym zamykaniu dużych rafinerii ropy naftowej w wyniku ukraińskich ataków dronów.
Zamiast obowiązującej w Federacji Rosyjskiej od 2016 roku normy Euro-5 rafinerie mogą uzyskać zgodę na produkcję benzyny odpowiadającej pod określonymi parametrami klasie Euro-3 wprowadzonej przez UE w 1999 r., a w Rosja w 2008 r.
Ministerstwo Energii wysłało odpowiednie wnioski do rafinerii ropy naftowej, poinformowały Reutersa trzy źródła branżowe. Zdaniem jednego z nich, sprawa została podniesiona już w marcu, kiedy w wyniku nalotów BSP przestały działać zakłady przerobu ropy naftowej w rafinerii Łukoilu w Niżnym Nowogrodzie i trzech dużych rafineriach Rosniefti. Sytuacja pogorszyła się w kwietniu, kiedy rafineria ropy naftowej Orsky firmy Forteinvest ogłosiła wystąpienie siły wyższej w związku z powodzią.
Celem obniżenia wymagań jest „stworzenie podstaw pod dodatkową produkcję benzyny” – podaje źródło Reuters. Według innego rozmówcy agencji rafinerie mogą zwiększyć udział związków aromatycznych w benzynach z 35% do 42%, a alkoholu etylowego z 5% do 10%.
Ponadto rozważana jest możliwość dodania do benzyny monometyloaniliny (MMA) – toksycznego dodatku zakazanego w UE.
Według źródeł Reuters, złagodzenie wymagań dotyczących zawartości aromatów w benzynie może od razu zapewnić wzrost wydobycia nawet o 5%, a zezwolenie MMA pozwoli także na dodatkowe 5%. Tym samym rafinerie będą mogły zwiększyć wydobycie o 10%, czyli o 300–350 tys. ton miesięcznie.
Źródło Reuters twierdzi, że można by wyprodukować jeszcze więcej benzyny, gdyby Ministerstwo Energii obniżyło wymagania dotyczące zawartości siarki. W ramach normy Euro-5 nie powinno to być więcej niż 10 części na milion (10 ppm), a Euro-3 dopuszcza 150 ppm. „Mogliśmy zaoferować znacznie więcej benzyny” – wyjaśnia źródło agencji. „Ale wtedy oczyszczenie zbiornika z powrotem do 10 ppm zajmie dużo czasu, więc nie chcą”.
Według Rosstatu w ciągu trzech tygodni marca produkcja benzyny w Rosji spadła o 10%, a spadek w ujęciu rocznym sięgnął 14%. Aby uniknąć niedoborów, władze rosyjskie zwróciły się o pomoc do Białorusi i Kazachstanu. Osiągnięto porozumienie z pierwszym na zakup 100-150 tys. ton benzyny miesięcznie, a z drugim na utworzenie rezerwy w wysokości 100 tys. ton.
Źródła Reutersa zauważają, że sytuacja w rosyjskich rafineriach zapowiada niedobory paliwa. Już „w maju Rosji może nie wystarczyć benzyny na rynek krajowy” – zauważa jeden z rozmówców agencji.
Według niego reakcją władz mogłoby być zaostrzenie obowiązującego od 1 marca zakazu eksportu benzyny: mógłby on zostać rozszerzony na kraje EAEU.
- Chińskie butiki i marki luksusowe wchodzą mocno na rosyjski rynek
Wiosną w moskiewskiej GUM – dokładnie w miejscu, w którym kiedyś znajdowała się Prada, otwarto butik z odzieżą premium z Chin. W sumie jedynie w pierwszych 3 miesiącach 2024 roku w otwarto trzy sklepy odzieżowe chińskich marek luksusowych, a do końca roku może ich być 15.
Jednym z otwartych sklepów jest dwukondygnacyjny flagowy butik chińskiej marki odzieży damskiej premium Ellassay w GUM.
W asortymencie znajdują się trzy linie odzieżowe. Ceny są solidne. Na przykład buty kosztują średnio około 4 tys euro, w przypadku sukienek to ceny sięgają 13 000 ureo.
Idealny zbieg okoliczności, że wiele zachodnich marek całkowicie opuściło Rosję wykorzystują chińskie marki.
Być może jest jeszcze za wcześnie, aby mówić globalnie o trendzie na chiński luksus, ale przedstawiciele branży spodziewają się, że trend z czasem nabierze rozpędu, a inne marki wejdą napewno do Rosji po tych, które już to zrobiły. Co więcej, konkurencja tu nie jest już tak duża, jak kiedyś i tak jak na zachodzie.
5. Chiny dostarczają Ukrainie dziesiątki tysięcy dronów do ataków na Rosję.
Ukraina kupuje drony do ostrzeliwania pozycji wroga na linii frontu od największego partnera Rosji, Chin.
Ukraina znalazła sposób na zakup dziesiątek tysięcy dronów i zapewnienie dopływu części zamiennych z Chin.
Kupujemy głównie gotowe produkty, przede wszystkim od DJI Technology, ze sklepów i dostawców. Ponadto chińskie podzespoły wykorzystywane są w dronach własnej produkcji, które rozwijają się w błyskawicznym tempie.
W ciągu ostatniego półtora roku liczba producentów dronów w Ukrainie wzrosła z siedmiu do prawie 300. Setki tysięcy prostych, tanich urządzeń, które mogą materiały wybuchowe do przenoszenia są produkowane w sposób rzemieślniczy i przemysłowy.
Co miesiąc Siły Zbrojne Ukrainy używają na polu walki około 10 000 dronów. DJI powiedział , że stara się ograniczać zastosowanie swoich produktów w celach wojskowych, ale nie może kontrolować ich wykorzystania po zakupie.
Amerykański zakaz wykorzystywania dronów DJI dla wojska, a także w zasadzie chińskich komponentów przy produkcji własnych dronów, stał się jednym z powodów, dla których amerykańskie drony są za drogie. Choć Stany Zjednoczone próbowały zapewnić dostawy na Ukrainę, wiele amerykańskich dronów komercyjnych kosztuje o dziesiątki tysięcy dolarów więcej niż modele chińskie. Ukraina chciałaby testować i wykorzystywać więcej amerykańskich dronów, ale „wciąż szukamy bardziej opłacalnych rozwiązań” – powiedział wiceminister transformacji cyfrowej Georgy Dubinsky.
Ponadto każda aktualizacja oprogramowania drona wymaga zgody Pentagonu. Jednak sytuacja na polu bitwy zmienia się tak szybko, że programiści i inżynierowie muszą stale wprowadzać poprawki do swoich modeli. „To, co poleci dzisiaj, jutro nie będzie mogło latać” – mówi Dubinsky. „Musimy szybko dostosować się do pojawiających się technologii. Cykl innowacji w tej wojnie jest bardzo krótki”.
W Stanach Zjednoczonych kilkaset startupów opracowuje małe drony, niektóre z nich wspierane są przez Pentagon. Jednak urządzenia przeznaczone do użytku komercyjnego (co robią głównie producenci) okazały się trudne do przystosowania do celów wojskowych. W rezultacie USA nie mają znaczącej obecności w pierwszej w historii wojnie dronów.
„Ogólna reputacja każdej klasy amerykańskich dronów na Ukrainie jest taka, że nie działają one tak dobrze, jak inne systemy” – przyznał Adam Bry, dyrektor generalny startupu Skydio z Doliny Krzemowej, który na początku wojny wysłał na Ukrainę setki swoich najlepszych dronów. . Jednak jego urządzenia „nie były zbyt skuteczne na linii frontu” – stwierdził.
A Chińskie drony i części do dronów w połączeniu z Ukraińską innowacyjnością okazują się najlepszym połączeniem.
Kto by pomyślał. w świecie, gdzie Chińczyków oskarża się o wspieranie Rosjan, to właśnie chińskie drony i podzespoły najbardziej pomagają Ukrainie własnie.