Dzień Dobry,
Zapraszam na subiektywne zestawienie top 10 Wieści z Rosji.
A w dzisiejszym zestawieniu:
Miejsce 10 – Unia Europejska zamknęła swoją przestrzeń powietrzną dla linii tureckiej z powodu Rosji
Unia Europejska zamknęła swoją przestrzeń powietrzną dla linii lotniczych Southwind Airlines z siedzibą w Antalyi, jak podaje turecki magazyn branżowy Turizm Güncel.
Według niego Bruksela wprowadziła taki środek w ramach rozporządzenia 833/2014, które jest związane z sankcjami wobec Rosji z powodu Ukrainy.
Wcześniej magazyn Airways informował, że Finlandia nie zezwoliła Southwind Airlines na loty na swoje terytorium, ponieważ lokalna agencja lotnicza Traficom ujawniła naruszenia prawa europejskiego przez przewoźnika. Według fińskich władz lotniczych kontrola nad linią lotniczą nie należy do zadeklarowanych tureckich osób fizycznych i prawnych, ale do rosyjskich – to oni założyli Southwind Airlines, a większość personelu i floty została wydzierżawiona od rosyjskich Nordwind Airlines.
W lutym Stany Zjednoczone nałożyły kolejny pakiet sankcji na Rosję, które dotknęły również tureckie firmy. Szesnaście firm zostało objętych restrykcjami Waszyngtonu, ponieważ, według amerykańskiego kapitału, zapewniły one „znaczącą pomoc siłom zbrojnym i/lub kompleksowi wojskowo-przemysłowemu Rosji”.
Ponadto tureckim firmom grożą sankcje wtórne. W marcu gazeta Hürriyet poinformowała o nowym schemacie stosowania tych restrykcji, nie podając źródeł. Zgodnie z nim Stany Zjednoczone w pierwszej kolejności powiadamiają Turcję o firmach, które potencjalnie mogą zostać objęte sankcjami za działalność handlową z rosyjskimi firmami, i żądają informacji w tej sprawie. Jeżeli Turcja przeprowadzi dochodzenie i przedstawi sprawozdanie z jego wyników, w razie potrzeby zostaną podjęte odpowiednie kroki.
Miejsce 9 – Transport na Trasie Północnej w 2024 r z dużymi problemami i 50% spadkiem vs plan
Wolumen przewozów towarowych Północną Drogą Morską (NSR) do końca 2024 r. powinien wynieść ok. 40 mln ton – powiedział dziennikarzom wicepremier Aleksander Nowak po spotkaniu poświęconym rozwojowi trasy.
Spodziewamy się, że do 2024 roku powinniśmy osiągnąć poziom ok. 40 mln ton. Jeszcze w 2024 roku planowano przewieźć Północną Drogą Morską co najmniej 80 mln ton ładunków, zgodnie z dekretem prezydenta Rosji Władimira Putina. Do 2031 roku wolumen w planach wzrosnąć do 200 milionów dolarów.
Nowak powiedział, że głównym ładunkiem transportowanym przez Północną Drogę Morską będzie ropa i gaz. Według niego prognoza 40 mln ton ładunku uwzględnia również dostawy skroplonego gazu ziemnego „Arktyczny LNG-2”. Wicepremier nie wyjaśnił, dlaczego przepływ ładunków będzie odbiegał od planowanego.
Michaił Grigoriew, dyrektor firmy konsultingowej Gekon, zauważa, że spodziewane natężenie ruchu różni się od wskazanego w planie, ponieważ uwzględnia nową sytuację geopolityczną. Jego zdaniem, sankcje wobec Rosji wpłynęły na rozwój złóż i dostępność floty towarowej, a także przeformatowały rynki.
Miejsce 8 – Ambasador Białorusi domaga się ukarania własnych firm za zbyt niski eksport do Rosji
Ambasador Białorusi w Rosji Dmitrij Krutoj zażądał przedłożenia propozycji ukarania przedstawicieli służb marketingowych przedsiębiorstw, którzy pozwolili, aby eksport białoruskich towarów do kraju pozostawał w tyle za planowanymi wskaźnikami.
Stwierdził to na konferencji Międzyresortowej Grupy Roboczej ds. Monitorowania Sytuacji z Dostawami do Rosji, której przewodniczy.
Ambasada Białorusi w Moskwie pokazała na swoim kanale w serwisie Telegram fragment nagrania z konferencji. „Poproszę o wyraźne nazwanie <… > ilość w dolarach dla < pozycji… > w tym w kontekście opóźnienia w stosunku do tych zadań prognostycznych, które zostały przeniesione <… >. Wyjaśnijcie, które konkretne przedsiębiorstwa dopuściły się takiego niepowodzenia [w spełnieniu prognozowanych wskaźników] i natychmiast zaproponujcie środki, które następnie prawdopodobnie przedstawimy na szczeblu rządu” – powiedział dyplomata.
Podkreślił, że zamierza osobiście przedstawić propozycje co do ukarania członków grupy roboczej. Ambasador polecił tym ostatnim, aby rozmawiali z nimi również w sprawie usług marketingowych i zastępców ds. marketingu konkretnych przedsiębiorstw.
Placówka dyplomatyczna poinformowała, że niektóre przedsiębiorstwa pozwoliły na zmniejszenie eksportu towarów do Rosji w styczniu-lutym. Ambasador omówił z członkami grupy przyczyny tego trendu i metody naprawy sytuacji – poinformowali białoruscy dyplomaci.
„Oczywiście, osłabienie rosyjskiego rubla wpływa na spowolnienie. Jednak przypisania eksportu niestety nie są ustawiane w woluminach fizycznych. Jedynym słusznym powodem spadku jest reorientacja przepływów na inne rynki” – oświadczyła ambasada.
Miejsce 7 – Pieskow zapowiedział intesywne i pilne prace z powodu problemów z płatnościami za ropę eksportowaną do Chin i Turcji
Rosja współpracuje z Chinami, Turcją i Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi w sprawie płatności za ropę. Poinformował o tym na briefingu sekretarz prasowy prezydenta Rosji Dmitrij Pieskow, donosi .
„Pracujemy bardzo konstruktywnie z naszymi partnerami i intensywnie, biorąc pod uwagę zagrożenia, które wynikają z tej bezprecedensowej presji, która narusza wszystkie jasne zasady i normy międzynarodowego handlu i stosunków gospodarczych” – powiedział Pieskow.
Zauważył, że Chiny, Turcja i Zjednoczone Emiraty Arabskie znajdują się „pod bezprecedensową presją ze strony władz finansowych i innych władz Stanów Zjednoczonych, a także UE”.
Rosja boryka się z opóźnieniami w płatnościach za ropę, ponieważ banki w Chinach, Turcji i Zjednoczonych Emiratach Arabskich zaostrzyły kontrolę nad przestrzeganiem amerykańskich sankcji. Banki, obawiając się sankcji wtórnych, zaczęły wymagać od swoich klientów pisemnych gwarancji, że żadna osoba ani podmiot z amerykańskiej listy sankcyjnej nie jest zaangażowany w transakcję lub nie jest beneficjentem płatności.
Co gorzej w Chinach i Turcji przetwarzanie płatności, zajmuje już nie tygodnie a miesiące.
Miejsce 6 – Rosjanie biednieją
Udział niestabilnych finansowo rosyjskich gospodarstw domowych (które nie mają oszczędności lub wykazują oznaki nadmiernego zadłużenia) wzrósł z 56,4% do 62,4% w ciągu około sześciu miesięcy. Takie są wyniki badania HSE „Barometr zachowań ekonomicznych gospodarstw domowych”,
W szczególności od połowy 2023 r. do początku 2024 r. odsetek respondentów, którzy nie mają oszczędności płynnych, wzrósł z 54,7% do 61%. Oszczędności płynne to oszczędności w dowolnej formie: gotówki, lokat i rachunków w bankach i systemach płatniczych, akcji, obligacji i innych rodzajów aktywów finansowych.
Badanie opiera się na danych z Federalnej Państwowej Służby Statystycznej, statystykach i materiałach publicznych Banku Rosji oraz danych ze specjalnego badania ludności Rosji na temat zachowań ekonomicznych gospodarstw domowych, które jest prowadzone przez Wyższą Szkołę Ekonomiczną od czerwca 2023 roku. Do tej pory badanie HSE ma trzy fale: czerwiec-lipiec i wrzesień-listopad 2023 r. oraz grudzień 2023-luty 2024 r. Badanie w formie wywiadu personalnego zostało przeprowadzone na reprezentatywnej dla kraju próbie w 55 regionach, liczba respondentów wyniosła 6 tys. osób w pierwszej fali, 6079 osób w drugiej i 6809 osób w trzeciej.
Niestabilność finansowa jest większa w małych miastach (do 100 000 osób) i na obszarach wiejskich. Znajduje się tam co drugie niestabilne finansowo gospodarstwo domowe w Rosji (49% w szerokiej definicji i 52% w wąskiej definicji). W Moskwie udział gospodarstw domowych niestabilnych finansowo wynosi 5 proc. w szerokiej definicji i 4 proc. w wąskiej, w Petersburgu – odpowiednio 4 proc. i 3 proc.
Co ciekawe autorzy badania stwierdzają wzrost średnich dochodów nie jest w stanie zrekompensować wzrostu cen żywności, dóbr trwałego użytku i nieruchomości, a także szeregu drogich usług, takich jak edukacja i turystyka Nie licząc tego, że w naszym kraju główną przyczyną ubóstwa są niskie płace, także w sektorze publicznym.
Miejsce 5 -Już oficjalnie próg bezcłowego importu paczek do Rosji zostanie obniżony do 200 euro
Próg bezcłowego importu paczek do Rosji od 1 kwietnia wyniesie 200 euro. Poinformowała o tym Federalna Służba Celna. Wcześniej próg ten wynosił 1 000 euro.
Urząd celny stwierdził, że próg dotyczy towarów, które są dostarczane osobom fizycznym i przewoźnikom ekspresowym. „Nowa norma jest związana z wygaśnięciem decyzji EWG, która tymczasowo podniosła próg do 1000 euro” – powiedział FCS.
Celnicy przypomnieli, że obecnie można zamawiać za granicę towary o cenie do 200 euro i wadze do 31 kg bez płacenia cła. „Jeśli chodzi o przekroczenie norm, konieczne jest uiszczenie cła w wysokości 15 proc. kosztów, ale nie mniej niż 2 euro za 1 kg” – dodał FCS.
Miejsce 4 – Rosja planuje stworzyć „cyfrowy nadzór” migrantów
Rosyjskie władze wprowadzą cyfrowy nadzór nad migrantami, którzy przybyli, aby mieszkać i pracować w Rosji – powiedział wiceprzewodniczący Dumy Państwowej Siergiej Niewierow po spotkaniu z premierem Michaiłem Miszustinem.
„Poruszono kwestię migracji zarobkowej. To bolesny temat, ale wymaga dokładnego i przemyślanego podejścia. <… > Zostanie utworzony cyfrowy profil osoby, która przyszła do pracy. Gdzie się przeprowadza, kiedy wygasają jego pozwolenia, gdzie mieszka i z kim. Każde przeniesienie do innej pracy, zwolnienie – wszystko , powtarzam powinno być pod kontrolą” – napisał Niewierow na kanale Telegram.
Według niego jest to nie tylko kwestia bezpieczeństwa obywateli Rosji, ale także kwestia poszanowania praw samych pracowników migrujących.
Ponadto Ministerstwo Pracy promuje ideę przejścia na ukierunkowaną rekrutację migrantów zarobkowych. Polega ona na dostarczaniu pracowników z zagranicy przez pracodawcę wyłącznie na określone stanowiska za pośrednictwem utworzonej przez departament spółki prawa publicznego „Praca w Rosji”. Zgodnie z planem resortu, do 2030 r. uda się przyciągnąć 300 tys. osób do pracy w tym mechanizmie.
Obecnie w Rosji może przebywać do 10 mln (7% populacji) migrantów o różnym statusie prawnym. Od 2014 roku Rosja wraz z innymi krajami Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej buduje jednolity rynek pracy i konsekwentnie znosi ograniczenia aktywności zawodowej: obecnie obywatele pięciu krajów nie potrzebują patentu ani pozwolenia na pracę, aby zostać zatrudnionym.
Jeśli system się sprawdzi można by przenieść na pozostała rosyjską ludność i wrócić do sprawdzonych w przeszłości schematów.
Miejsce 3 – Rosyjski Komitet śledczy powiązał wydarzenie w Krokusie z Ukrainą
Rosyjski Komitet Śledczy stworzył już oficjalną hipotezę o otrzymaniu znacznych kwot pieniędzy od Ukrainy dla sprawców zamachu terrorystycznego w Krokusie.
„Śledztwo dysponuje potwierdzonymi danymi o otrzymaniu znacznych kwot przez sprawców ataku terrorystycznego” – czytamy w raporcie.
Komitet Śledczy zaznaczył, że fundusze, w tym kryptowaluta, pochodziły z Ukrainy. Oskarżeni aktywnie wydawali pieniądze na przygotowanie przestępstwa.
Śledczy uzyskali również dowody na powiązania podejrzanych o zamach terrorystyczny w sali koncertowej w Krocus z ukraińskimi nacjonalistami.
W przeddzień wyszło na jaw, że śledztwo oskarża kolejnych czterech oskarżonych w sprawie zamachu terrorystycznego w podmoskiewskim ratuszu w Krokusie o pomoc terrorystom, ponieważ wiedzieli o ich zamiarach atakowania ludzi. Według źródła w organach ścigania, ci, którzy sprzedali samochód Renault terrorystom, byli świadomi intencji napastników.
Jednocześnie USA przekazało Rosjanom informacje o kolejnych planowanych zamachach.
Prawdopodobnie umożliwiło to uniknięcia kolejnego dużego zamachu wczoraj.
Miejsce 2 – Firmy naftowe zwiększają produkcję poprzez opróżnianie magazynów i import benzyny i dobrowolne zmniejszenie eksportu diesla.
Wicepremier Rosji Aleksandr Nowak powiedział , 29 marca, że rosyjskie koncerny naftowe zwiększyły produkcję benzyny po serii ataków na rafinerie. Zaznaczył, że koncerny naftowe zwiększyły obciążenie mocy produkcyjnych, które są dostępne, aby dostarczyć więcej paliwa na rynek krajowy, w tym na giełdę.
W związku z wyłączeniem kilku mocy rafineryjnych w rafineriach, rząd wprowadził zakaz eksportu benzyny od 1 marca do 31 sierpnia. Według Ministerstwa Energetyki w marcu dostawy benzyny do rosyjskich konsumentów wzrosły o 13 tys. ton dziennie w porównaniu z lutym (do 794 tys. ton), oleju napędowego – o 15,5 tys. ton dziennie. Różnica między wielkością wydobycia a dostawami została pokryta przez koncerny naftowe kosztem zgromadzonych zapasów produktów naftowych. Na dzień 22 marca wyniosły one 1,9 mln ton benzyny i 3,4 mln ton oleju napędowego.
Aby uniknąć niedoborów paliwa, Moskwa zacznie kupować białoruską benzynę w ilości 150 tys. ton miesięcznie (1 260 mln baryłek) . Poinformował o tym w czwartek na marginesie forum Petersburskiej Międzynarodowej Giełdy Handlowej szef Komitetu Energetycznego Dumy Państwowej Federacji Rosyjskiej Paweł Zawalny.
„Zgodzili się pomóc w tej chwili, chociaż jasne jest, że mają alternatywę eksportową (bardziej opłacalną)” – powiedział Zawalny.
Zgodnie z planem rosyjscy nafciarze zwiększą dostawy surowców do dwóch białoruskich rafinerii – Naftanu i Mozyrza, o mocy przerobowej 12 mln ton rocznie. Paliwo z tych zakładów trafi na rynek rosyjski, który według Rosstatu od początku marca stracił jedną dziesiątą produkcji benzyny.
Według najnowszych danych dotyczących mocy przerobowych marcowy wolumen niewykorzystanych mocy produkcyjnych w rosyjskich rafineriach był 3,7 razy wyższy od poziomu planowanych przestojów mocy podstawowych w pierwotnym rocznym planie napraw i wyniósł 4,079 mln ton, za kwiecień prognozuje się 4,3 mln ton ropy. za 4 miesiące 2024 spadek mocy szacuje się na 14% a kwietniowy na 19%; Ponieważ ucierpiały rafinerie kluczowe w produkcji benzyny nieodzowny jest jej import w celu ustabilizowania sytuacji.
W efekcie zapowiedzi dostaw z Białorusi benzyna zaczęła tanieć pod koniec tygodnia. 28 marca cena benzyny AI-92 spadła o 1,51%, do 52,456 tys. rubli za tonę, AI-95 — o 1,04%, do 63,171 tys. rubli.
Miejsce 1 – Strach padł na francuskich i niemieckie firmy w Rosji. Największa sieć marketów przejęte przez Rosjan
Rosyjskie władze wszczynają procedurę pozbawienia zagranicznych udziałowców kontroli nad sieciami supermarketów „Piateroczka”, „Perekrestok” i „Czyżik”.
Ministerstwo Przemysłu i Handlu Federacji Rosyjskiej złożyło pozew do sądu arbitrażowego o zawieszenie praw holenderskiej X5 Retail Group N.V. w stosunku do jej rosyjskiej spółki zależnej (Corporate Center X 5 LLC), która zarządza ponad 21 tys. sklepów w 67 regionach Rosji.
Według samego X5, pozew „nie wpłynie na codzienną działalność firmy”. Jeśli jednak zostanie ona spełniona, holenderska struktura zostanie pozbawiona praw akcjonariuszy w stosunku do rosyjskiej spółki zależnej co najmniej do 2024 r.: zagraniczni akcjonariusze zostaną pozbawieni prawa głosu na zgromadzeniach, możliwości otrzymywania dywidendy oraz zbywania udziałów i udziałów.
Akcje rosyjskiej spółki zależnej X5 zostaną rozdzielone między posiadaczy kwitów depozytowych i właścicieli spółki.
X5 Retail Group jest największym rosyjskim detalistą pod względem przychodów. Większościowym akcjonariuszem spółki jest spółka CTF Holdings S.A. (47,86%). 11,43% w kwietniu 2023 r. należało do Axon Trust.
„Rozmawiamy o przeniesieniu firmy pod rosyjską jurysdykcję” – wyjaśnił Forbesowi Michaił Burmistrow, dyrektor generalny INFOLine-Analytics. W tym przypadku państwo korzysta ze swoich praw wynikających z nowej ustawy federalnej o organizacjach o znaczeniu gospodarczym, precyzuje: w ramach procedury zagraniczni właściciele akcji będą mogli wejść w posiadanie, ale ich prawa zostaną poważnie ograniczone. W przypadku odmowy ich udziały zostaną przeniesione do bilansu samej rosyjskiej spółki.
Akcjonariusze będą mieli możliwość otrzymania dywidendy, a międzynarodowi inwestorzy będą musieli wpisać się do rosyjskiego rejestru lub sprzedać swoje papiery wartościowe. X5 wskazuje, że ustawa przewiduje możliwość rekompensaty pieniężnej według wartości rynkowej za niepodzielone udziały w spółce zależnej, ale będzie to wymagało uzyskania zezwoleń „zgodnie z tymczasowymi rosyjskimi przepisami regulacyjnymi dotyczącymi transgranicznych transakcji finansowych”.
.