Codzienny ekonomiczny przegląd 15.03.2024

Zapraszamy na subiektywne zestawienie Codziennego, ekonomicznego przeglądu informacji z Rosji.

Dzisiejszy odcinek jak i cały kanał jest współfinansowany przez patronów, opiekunów i fanów.

Szczegóły wsparcia jak i link do Patronite znajdziecie w opisie filmu oraz pod artykułem na ekonomiarosji.pl

W dzisiejszym programie:

Shorts:

  • Witamy prorosyjskich fanów rosyjskiej myśli ekonomicznej. Rząd przedstawił prezydentowi pierwsze raporty na temat tego, jak Reżim zamierza realizować swoje instrukcje wydane w ramach orędzia do Zgromadzenia Federalnego.Receptą na osiągnięcie wzrostu gospodarczego i bycia 4 gospodarcza potęga świata jest zwiększenie inwestycji, zwiększenie wydajności pracy, wspieranie produkcji wojskowej i stymulowanie popytu krajowego poprzez środki wsparcia socjalnego.
  • Kolejny atak dronów na rafinerie w Kałudze. W uderzeniu brało udział 4 drony . Oficjalnie pożar objął rurociągi z paliwami i został w miare szybko ugaszony.
  • Koszt AI-95 na Międzynarodowej Giełdzie Handlowej w Sankt Petersburgu w czwartek, 14 marca, osiągnął sześciomiesięczne maksimum 60 299 rubli za tonę.od początku tygodnia wzrosły o ponad 2 tysiące rubli, czyli prawie 4%.
  • Lokale wyborcze są otwarte od 08:00 do 20:00 od 15 do 17 marca. Możliwe jest również głosowanie online w określonym czasie. My jako pierwsi na koniec CEP podamy zwycięzcę. W regionach Rosji w lokalach wyborczych zaczęto używać długopisów ze znikającym atramentem.
  • Indie wstrzymują zakupy ropy naftowej ESPO. Największy nabywca morskich przesyłek rosyjskiej ropy, od połowy stycznia nie kupują rosyjskiej ropy klasy premium ESPO, która jest wysyłana z portu w Koźminie. Wcześniej kraj ten gwałtownie ograniczył dostawy innego gatunku ropy premium – Sokoła – ze złóż sachalińskich. Więcej w top10
  • Niemiecki koncern zbrojeniowy Rheinmetall ogłosił zamiar budowy co najmniej czterech fabryk zbrojeniowych na Ukrainie.
  • AirBridgeCargo, największa rosyjska linia lotnicza cargo w przeszłości, zaczęła zwracać importowane samoloty ich właścicielom po zawieszeniu lotów. Więj w top10
  • Burmistrz Biełgorodu powiedział, że obywatele powinni „wykazać się determinacją” i przyjść do urn wyborczych pomimo ostrału od trzech dni. Liczba ofiar w obwodzie biełgorodzkim z powodu ostrzału wzrosła do 19, powiedział gubernator obwodu Wiaczesław Gładkow. Według niego zginęły dwie osoby.
  • Zdjęcia satelitarne pokazują masową ekspansję cmentarzy wojskowych w Rosji
  • Producenci sprzętu AGD Electrolux, Tefal, Braun i Rowenta zaczęli zakazywać równoległego importu swoich produktów do Rosji.
  • Szwecja popiera inicjatywę Czech dotyczącą dostarczenia Ukrainie pocisków artyleryjskich i jest gotowa przeznaczyć na ten cel 30 mln euro – wynika z komunikatu kancelarii rządowej.
  • Papież Franciszek, który opowiedział się za negocjacjami w sprawie Ukrainy i wspomniał o „białej fladze”, „wspiął się do ogrodu, do którego nikt go nie zaprosił” – powiedział szef europejskiej dyplomacji Josep Borrell.
  1. Zysk netto Rusal za 2023 r. zmniejszył się 6,4-krotnie

Zysk netto połączonej spółki Rusal zgodnie z MSSF za 2023 r. spadł 6,4-krotnie, do 282 mln USD, podają TASS i RIA Novosti. Skorygowany zysk EBITDA za ubiegły rok spadł o 61,2%, do 786 mln USD.

Według raportu firmy, sprzedaż Rusal wzrosła o 6,6% do 4,16 mln ton w 2023 roku. Skorygowany zysk spadł o 90% do 73 mln USD.

W raportowanym okresie produkcja aluminium w Rusal wzrosła o 0,3% do 3,85 mln ton. Produkcja boksytu wzrosła o 8,6% do 13,38 mln ton, produkcja tlenku glinu spadła o 13,8% do 5,13 mln ton.

Rusal jest jednym z największych na świecie producentów aluminium pierwotnego i tlenku glinu. Przychody firmy za 2022 rok wyniosły 13,97 mld USD, a zysk netto 1,79 mld USD.

2. Dalszy ciąg historii z podniesioną opłatą recyklingową na samochody.

Tysiące Rosjan, którzy otrzymali od Federalnej Służby Celnej astronomiczne rachunki za samochody sprowadzone w imporcie równoległym próbują zwrócić je z powrotem do Armenii i innych krajów dawnego bloku radzieckiego.

Nadal nie mogą korzystać z tych samochodów: nie można ich zarejestrować bez uiszczenia dodatkowej opłaty recyklingowej.

Problem pojawił się pod koniec ubiegłego roku.

Od końca października rząd zaostrzył wymogi w zakresie uiszczania opłat recyklingowych za samochody do użytku osobistego.

Od końcowych nabywców takich samochodów zaczęto wymagać pobierania opłat recyklingowych gdyż większość ludzi sprowadzało je poprzez pośredników a nie samodzielnie. Opłata po sprowadzeniu samodzielnym to np. 3400 rubli ( bo mamy ulgę podatkową) natomiazt jeśli sprowadzał pośrednik to stawki rosną od 100 000 do nawet ponad miliona rubli dodatkowej opłaty.

Ci, którym nie udało się znaleźć kilkuset tysięcy rubli na dopłatę lub uważają ją za nieuzasadnioną (może przekroczyć koszt niedrogich samochodów), mają dwie możliwości.

Można zabrać samochód do kraju, w którym został odprawiony przez urząd celny, tam go zarejestrować, wjechać ponownie do Rosji i jeździć po kraju z „tablicami rejestracyjnymi innego kraju” w nadziei, że nie zostanie wprowadzony zakaz, lub spróbować sprzedać samochód za granicę.

Szczególnie dużo jest osób, które chcą przywieźć samochód do Armenii, gdyż stamtąd nastąpił szczególnie aktywny import stosunkowo niedrogich samochodów używanych do użytku osobistego: wśród właścicieli takich samochodów jest wielu, którzy nie są w stanie zapłacić stawek komercyjnych.

Wywóz samochodu z Rosji również nie jest tani. Rejestracja tymczasowa z krajów sąsiednich straciła najczęściej ważność (wydawane są na miesiąc), dlatego trzeba przewieźć te samochody lawetą za granicę – w przeciwnym razie istnieje ryzyko, że samochód trafi na komisariat – opisuje inny importer samochodów.

Ceny za taki „transport powrotny” wzrosły. Jeśli latem można było dostarczyć samochód z Moskwy do Erewania za 1000 dolarów, teraz nie będą nawet mówić o mniej niż 1500 dolarów.

„Oto moje smutne wyliczenia” – mieszkaniec Samary, który próbował kupić tani samochód dla swojej rodziny . — Kupiłem samochód w sierpniu za 600 000 rubli. przy dostawie do Rosji zostałem obciążony opłatą recyclingowa w wysokości 1,4 mln.

Teraz dostawa do Armenii, będzie kosztować co najmniej 100 000 rubli, tyle samo stracę na urlopie, jeśli pojadę tam i załatwię wszystko sam lub zapłacę pośrednikowi, jeśli to zrobi, i kolejne 100 000–300 000 rubli .

Stracę też przy odsprzedaży w Armenii, gdyż tamtejsi kupcy wiedzą już o naszej desperacji.

3. Putin nazwał budowę elektrowni atomowej w kosmosie priorytetem Federacji Rosyjskiej.

Prezydent Rosji Władimir Putin powiedział, że należy zwrócić szczególną uwagę na budowę elektrowni jądrowej w kosmosie i sfinansować ją na czas. W ten sposób skomentował słowa szefa Ministerstwa Przemysłu i Handlu Denisa Manturowa, który podał szczegóły narodowego projektu wzmocnienia suwerenności rosyjskiej komunikacji kosmicznej.

Według Manturowa, w ramach narodowego projektu planowane jest stworzenie modułów transportowych opartych na elektrowni jądrowej, rozwój i produkcja zaawansowanych rakiet nośnych, a także budowa rosyjskiej stacji orbitalnej.

– Wspomniał pan przed chwilą o kilku obszarach, w których mamy dobre kompetencje, a co więcej, są nawet takie prace przygotowawcze, z których możemy być dumni, na które możemy liczyć w przyszłości. Na przykład elektrownia jądrowa, o której pan wspomniał, jest zaprojektowana do pracy w kosmosie” – powiedział Putin na spotkaniu z członkami rządu (cytowany przez agencję Interfax).

Prezydent polecił pierwszemu wicepremierowi Federacji Rosyjskiej Andriejowi Biełousowowi i premierowi Michaiłowi Miszustinowi ustalenie priorytetów w tej sprawie. „Wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że mamy tutaj wyjątkowe kompetencje, których nie mają inne kraje, ale musimy zwrócić na to szczególną uwagę, aby je ozwijać i wykorzystać w przyszłości do rozwiązywania naszych problemów – powiedział prezydent.

4. Liczba młodych niepełnosprawnych mężczyzn w Rosji rekordowa.

W 2023 roku w Rosji zarejestrowanych było 2,17 mln niepełnosprawnych mężczyzn w wieku od 31 do 59 lat – to rekord tu chyba nie muszę mówić dlaczego. Wcześniej rozważaliśmy ile ich będzie, ale nie było udostępnianych danych. W zeszłym roku zostały utajnione. Jednak Fundusz Emerytalny i Ubezpieczeń społecznych gdzieś być może przypadkowo opublikował te dane.

W 2022 roku w Rosji niepełnosprawnych mężczyzn w tej kategorii wiekowej było 1,67 mln, więc wzrost w ciągu roku wyniósł 30% – 507 tys. osób.

Ponadto w 2023 r. w Rosji było 290 tys. niepełnosprawnych mężczyzn w wieku od 18 do 30 lat. Tu niestety nie mam porównania, gdyż Rosstat ukrył dane dotyczące tej kategorii wiekowej za 2022 rok.

5. Lokomotywy nie ciągną wagonów jak dawniej. Bo ich brakuje

Z raportów Kolei Rosyjskich wynika, że monopolista ma trudności z utrzymaniem lokomotyw: liczba pociągów zawieszonych z powodu „niedostatecznej konserwacji floty lokomotyw” wzrosła ponad dwukrotnie w 2023 roku.

Koleje Rosyjskie potwierdzają istnienie problemów. Firmy serwisowe twierdzą, że zaczęły prewencyjnie wymieniać krytyczne części, aby zmniejszyć liczbę usterek. Analitycy zauważają niedobór komponentów i personelu w organizacjach usługowych i nie widzą perspektyw na szybką poprawę sytuacji.

Liczba pociągów zawieszonych w ruchu z powodu problemów z lokomotywami znacznie wzrosła w 2023 r., wynika z ujawnienia przez Koleje Rosyjskie informacji na formularzu 9g-8. Przede wszystkim dotyczy to liczby pociągów zawieszonych z powodu 22 – „brak lub oczekiwanie lokomotywy przewoźnika z powodu niedostatecznego utrzymania eksploatowanego taboru lokomotyw w stosunku do ustalonego planu rodzajów ruchu”. Wzrosła ona 2,4-krotnie, do 42,6 tys.

Ze względu na dużą ilość napraw lokomotyw i ich długotrwałe przebywanie w firmach serwisowych maleją możliwości wywozu ładunków – zauważają Koleje Rosyjskie.

„Koleje Rosyjskie tworzą plan transportu oparty na pewnym poziomie gotowości technicznej lokomotyw, czyli części czasu, w którym muszą być w stanie roboczym” – informuje monopolista. Koleje Rosyjskie dodają, że sytuacja szczególnie mocno zaostrzyła się w czwartym kwartale 2023 roku.

W rozmowie z „Kommiersantem” zastępca dyrektora generalnego Kolei Rosyjskich Aleksiej Szyło wyjaśnił, że z powody problemów w utrzymaniu lokomotyw leżą wyłącznie po stronie firm serwisowych.

Według Siergieja Biełowa, redaktora naczelnego Agencji Rollingstock, przyczyn problemów z usługami przewozowymi jest kilka. Przede wszystkim jest to znaczne pogorszenie stanu floty sprzętowej w zajezdniach remontowych, która kumuluje się od dziesięcioleci. Po drugie, znaczną część taboru stanowią lokomotywy spalinowe platformy TE116/TE116U, które zostały wyprodukowane w Ługańsku i zawierają znaczną część bazy komponentów produkowanych na Ukrainie.

Dodatkowo lokomotywy z nowoczesnych serii mają komponenty importowane z zachodu. Na tle ostatnich wydarzeń konieczne jest stworzenie analogów, rozwój odpowiednich branż i opracowanie nowych jednostek – to jest czas i ludzie. Jeśli chodzi o to drugie, po trzecie, najbardziej dotkliwy jest niedobór.

Paweł Iwankin, prezes Narodowego Centrum Badań nad Transportem i Infrastrukturą, zauważa, że na podstawie prognoz Kolei Rosyjskich w 2024 r. ponad dwadzieścia pociągów nie będzie codziennie zapewnianych trakcji lokomotyw z powodu niskiej jakości rutynowej konserwacji. Uważa, że sytuacja nie poprawi się w najbliższym czasie, ponieważ wydaje się, że Koleje Rosyjskie wyczerpały możliwości wpływania na dostawców lokomotyw w celu przyspieszenia napraw.

Facebook Comments Box
Paweł Jeżowski Opublikowane przez: