Codzienny ekonomiczny przegląd 10.01.2024

Zapraszamy na subiektywne zestawienie Codziennego, ekonomicznego przeglądu informacji z Rosji.

Dzisiejszy odcinek jak i cały kanał jest współfinansowany przez patronów, opiekunów i fanów.

Szczegóły wsparcia jak i link do Patronite znajdziecie w opisie filmu oraz pod artykułem na ekonomiarosji.pl

W dzisiejszym programie:

  • W cieśninie Dardanele odholowano dwa tankowice w ciągu doby, płynący do Rosji. Popsuły się silniki. Jednocześnie w 2023 pobito rekord jeśli chodzi o średni czas życia tankowca. Oczywiście wszystko dzięki Rosji.
  • Deficyt budżetu państwa Ukrainy na koniec 2023 roku wyniósł 1,33 bln hrywien(34 mld USD), takie dane operacyjne ze Skarbu Państwa podało Ministerstwo Finansów kraju.
  • Kraje UE muszą zwiększyć wydatki na pomoc wojskową dla Ukrainy tak jak zrobiły to już Niemcy – powiedział kanclerz Olaf Scholz.A Taurusów jak nie było tak nie ma
  • Lider CSU, premier Bawarii Markus Soeder, wraz z przedstawicielami szeregu innych niemieckich partii, opowiedział się za przekazaniem Kijowowi pocisków manewrujących dalekiego zasięgu Taurus — TASS. Wcześniej pomysł poparli przedstawiciele partii wchodzących w skład koalicji rządzącej – SPD, Zielonych i Wolnych Demokratów. Według niemieckich gazet dostawy blouje kanclerz Sholz
  • Na Ukrainie przygotowywane są już lotniska dla myśliwców F-16 – powiedział wiceminister obrony Pawluk.Wszystko wskazuje że myśliwce już są na Ukrainie.
  • . UE zagroziła KRLD „poważnymi konsekwencjami” za dostawy rakiet do Rosji. Ciekawe co UE może tutaj zrobić, macie jakieś pomysły.
  • Polscy urzędnicy ukryli dowody na przemieszczanie się podejrzanych o wybuchy Nord Stream po całym kraju, pisze The Wall Street Journal, powołując się na europejskich śledczych. Dowodów jednak na to nie przedstawiono.
  • Nawet jeśli wyobrazimy sobie, że Waszyngton i Bruksela jutro zniosą wszystkie sankcje wobec Rosji i ponownie wyciągną do nas rękę, nigdy więcej nie zwrócimy się do Zachodu” – powiedział Borys Titow, prezydencki komisarz ds. ochrony praw przedsiębiorców.
  1. Walka z awariami. Aresztowania pracowników kotłowni.

Komitet Śledczy Rosji (ICR) poinformował o zatrzymaniu kierownika kotłowni i dyrektora generalnego CJSC Klimovsky Specialized Cartridge Plant. Wszczęto również sprawę karną w związku z faktem nadużycia urzędu i zatrzymano zastępcę szefa administracji powiatu podolskiego.

Urzędnik jest podejrzany o to, że wiedział o wadach urządzeń grzewczych, podpisał akt gotowości na okres grzewczy i wystawił zaświadczenie o gotowości do zakładu, co doprowadziło do awarii na magistrali grzewczej. Przeprowadzono przeszukania w miejscach pracy zatrzymanych i trwają przesłuchania – poinformował ICR. Agencja nie podaje nazwiska zatrzymanego urzędnika. Szef Podolska ma dziewięciu zastępców, Roman Riazancew jest odpowiedzialny za kierownictwo mieszkalnictwa i usług komunalnych, zgodnie z informacjami na stronie internetowej administracji.

4 stycznia w północno-wschodniej części miasta Klimowska (część dzielnicy miejskiej Podolsk) mieszkańcy 173 budynków mieszkalnych zostali pozbawieni ogrzewania. Powodem było przebicie magistrali grzewczej w wyniku wypadku w kotłowni specjalistycznej fabryki wkładów Klimovsky. Mer Podolska Grigorij Artamonow wyjaśnił, że ponieważ wypadek miał miejsce w obiekcie bezpieczeństwa, usunięcie naruszenia zostało opóźnione. Władze miasta wprowadziły lokalny tryb awaryjny.

7 stycznia ICR wszczął sprawę karną w sprawie ograniczenia dostaw ciepła do domów w rejonie klimowskim w Podolsku. Sprawa została wszczęta na podstawie art. 238 część 1 Kodeksu karnego („świadczenie usług niespełniających wymogów bezpieczeństwa”). Według śledczych przyczyną wypadku w kotłowni była niewłaściwa eksploatacja urządzeń.

2. Kolejny etap ucisku i cenzury w Rosji.

Prokuratura Generalna przygotowała projekt ustawy, który pozwala na szybkie blokowanie „nielegalnych” treści w Internecie. Dokument powstał wspólnie z Ministerstwem Rozwoju Cyfrowego i Roskomnadzorem . Do realizacji inicjatywy wykorzystany zostanie specjalny program. 

Prokuratura Generalna zauważyła, że  ​​w 2023 r. do Roskomnadzoru wpłynęło ponad 2 tys. wniosków o pozasądowe blokowanie treści. 

Łącznie w 2023 r. Roskomnadzor dodał do rejestru informacji niedozwolonych 529 tys. stron. Większość treści objętych ograniczeniami dotyczyła „fałszywek” na temat wojny na Ukrainie, ekstremizmu, a także propagandy narkotyków i hazardu. Ponad 500 tysięcy stron. Słuszna koncepcja…

W lutym uruchomiono automatyczny system wyszukiwania zabronionych treści – Oculus. Twierdzono, że rozpoznaje obrazy i symbole, nielegalne sceny i akcje, analizuje tekst w materiałach foto i wideo, w tym wykrywa wątki ekstremistyczne, „propagandę LGBT”, a także nawoływania do „nielegalnych imprez masowych” i samobójstw.

Całkowity koszt rozwiązań umożliwiających wyszukiwanie i blokowanie zabronionych treści w rosyjskim segmencie Internetu przekroczył 1,5 miliardów rubli, w jednej z krajowych firm informatycznych. Prace nad systemem trwają. Do 2025 roku planują go ulepszyć, aby wykrywał zabronione materiały w skomplikowanych, odręcznych tekstach i rysowanych treściach.

Oprócz Oculusa w Rosji pojawi się kolejny system monitorowania aktywności użytkowników w Internecie o nazwie Vepr. 

System będzie monitorował komunikaty, które mogą prowadzić do „uświadomienia sobie zagrożeń dla jednostki, społeczeństwa i państwa”. W szczególności planują wykorzystać go do identyfikacji „podróbek” i autorów anonimowych publikacji. System musi także określić ton komunikatów, popularność tematu w polu informacyjnym oraz „ruch prawdopodobny”, czyli liczbę odwiedzających dany materiał medialny w ciągu dnia. 

3. Eksport rosyjskiego LNG spadł o 2% w 2023.

Rosyjskie zakłady LNG wyprodukowały w 2023 r. 32,33 mln ton LNG, czyli tylko o 2% mniej niż rok wcześniej. 

Spadek ten wynika z nałożonych sankcji technologicznych przymusowej letniej kampanii remontowej lini skraplających Jamał LNG i Sachalin-2.

Według Kplera, zakład NOVATEK Jamał LNG wyprodukował w 2023 r. ok. 19,88 mln ton LNG wobec 21 mln ton rok wcześniej, ponad 70% dostaw z zakładu trafiło do Europy..

Łącznie do Europy, w tym do Turcji, w 2024 r. wysłano 16,42 mln ton LNG wobec 16,25 mln ton rok wcześniej do krajów azjatyckich – 15,48 mln ton wobec 16,48 mln ton w 2022 r.

Głównymi nabywcami rosyjskiego LNG w Europie w 2023 r. były Hiszpania i Belgia, które zakupiły po 5 mln ton, a także Francja z 3,67 mln ton. W Azji największe dostawy trafiły do Chin – 6,7 mln ton, Japonii – 6 mln ton, Korei Południowej – 1,7 mln ton.

Chiny odzyskały tytuł największego nabywcy LNG na świecie w 2023 r., kupując ok. 71 mln ton.

Rosyjscy analitycy uważają, że dostawy do Europy do końca 2024 r. mogą spaść do 12-13 mln ton.

4.Emeryci do pracy!

Mieliśmy już pomysły o wcielaniu dzieci do pracy. Czas na emerytów.

Aby zaspokoić niedobory kadrowe, przed którymi stoi rosyjska gospodarka po masowej mobilizacji i rekordową od 100 lat fale ucieczek z kraju, można wykorzystać siłę roboczą emerytów – mówi Borys Titow, Rzecznik Prezydenta ds. Ochrony Praw Przedsiębiorców.

Próby przyciągnięcia migrantów w celu uzupełnienia niedoborów kadrowych „w żaden sposób nie rozwiążą problemu” No jakby inaczej jak ściągacie ich, a potem pakujecie w autokary na front.

„Aby poważnie rozwiązać problem, musimy wykorzystać inne dostępne możliwości – wszystkie te rezerwy, które istnieją w samej Rosji. Weźmy na przykład emerytów, których według oficjalnych statystyk w Rosji jest ponad 40 milionów osób” – powiedział Titow.

„Nie ma wystarczającej liczby pracowników, pracowników produkcyjnych, pracowników usług, sprzedawców, pracowników budowlanych. Rynek potrzebuje specjalistów produkujących samochody i inne pojazdy, wysoko wykwalifikowaną kadrę do produkcji sprzętu elektrycznego, a także komputerów, elektroniki i wyrobów optycznych, specjalistów od produkcji koksu i produktów naftowych, wyrobów tytoniowych i napojów” – wymienił Titow.

„W pewnym momencie korzystne może okazać się” – stwierdził – wykorzystanie obozów pracy, tak jak to miało miejsce w ZSRR za czasów Józefa Stalina.  Ale budowanie ogromnych kanałów, fabryk itp., wykorzystując bezpłatną niewolniczą siłę roboczą, nie jest sposobem na rozwiązanie problemów gospodarczych kraju, Titow

5. Kolejne wysadzenie torów w Rosji.

W Niżnym Tagile doszło do eksplozji na torach kolejowych w pobliżu stacji San Donato.  Dane za komisją antyterrorystycznej obwodu swierdłowskiego.

„W wyniku zdarzenia nie doszło do wykolejenia się wagonów ani uszkodzeń toru kolejowego. Obecnie podejmowane są działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu zdarzenia” – poinformowała komisja antyterrorystyczna obwodu swierdłowskiego.

Przypominam, że poprzednie zamachy na pociągi też spotkały się z komunikatami, że nic się nie stało. Dopiero po czasie dostaliśmy więcej szczegółów.

Według kanału telegramu Baza pod pociągiem wybuchł ładunek wybuchowy. Ponadto w pobliżu miejsca wybuchu znaleziono drugą bombę.

Eksplozja w Niżnym Tagile była trzecim tego typu sabotażem na rosyjskiej kolei od końca 2023 roku. W nocy z 29 na 30 listopada pociąg towarowy jadący ze stacji Taishet zapalił się podczas przejeżdżania przez tunel Siewieromujski, kluczową arterię kolejową dla ruchu towarowego z Chinami. Koleje Rosyjskie kursowały pociągi po obwodnicy, ale tego samego dnia doszło tam do kolejnej eksplozji. 

Jak zauważa Baza, celem sabotażu ponownie stał się pociąg paliwowy: doszczętnie spłonęły 4 zbiorniki, dwa kolejne zostały uszkodzone w wyniku pożaru.

6. Rosjanie zgłaszają problemy chińskich samochodów podczas mrozów

Z powodu silnych mrozów w regionie moskiewskim wielu właścicieli samochodów borykało się z awariami sprzętu i było zmuszonych szukać pomocy u specjalistów.

Jak mówią właściciele serwisów

„Rzeczywiście, podczas zimnej pogody wzrosła liczba odwołań do chińskich marek maszyn JAC i Haval. Główne awarie polegają na tym, że deski rozdzielcze słabo reagują na czujnik, wielofunkcyjne urządzenia multimedialne zaczynają się psuć w chłodne dni, pompy paliwowe dużo brzęczą, ciśnienie pompy słabo się sprawdza, większość z nich zawodzi. Na Havalu piec nie działa dobrze. W zeszłym miesiącu wielu właścicieli chińskich samochodów zwróciło się do serwisu samochodowego” – poinformował serwis samochodowy REMTECH.

W chłodne dni w wielu głównym problemem jest rozładowanie akumulatora i niemożność uruchomienia silnika. Marki EXEED mają również problemy z ogrzewaniem na mrozie.

System się zawiesza, ale po dwóch lub trzech godzin, od ogrzania wszystko zaczyna działać.

W pierwszych dziesięciu miesiącach 2023 roku, według Autostatu, sprzedaż chińskich marek w Rosji wyniosła 406,5 tys. samochodów, co oznacza 4,8-krotny wzrost w porównaniu z tym samym okresem w 2022 roku.

Facebook Comments Box
Paweł Jeżowski Opublikowane przez:

Jeden komentarz

  1. Roma
    2024-01-10

    Parszywy pies y3bał rosję. Na pohybel.

Brak możliwości komentowania.