Codzienny ekonomiczny przegląd 11.12.2023

Zapraszamy na subiektywne zestawienie Codziennego, ekonomicznego przeglądu informacji z Rosji.

Dzisiejszy odcinek jak i cały kanał jest współfinansowany przez patronów, opiekunów i fanów.

Szczegóły wsparcia jak i link do Patronite znajdziecie w opisie filmu oraz pod artykułem na ekonomiarosji.pl

W dzisiejszym programie:

Short:

-Wsamolocie Tu-204 (?) lecącym nad Ulan-Ude zapalił się lewy silnik. Wylądował awaryjnie natychmiast po starcie z Ulan-Ude. Nikt nie został ranny. Jest to 7 awaria lotnicza w ciągu tygodnia.

  • W szkole w Briańsku uczeń zainscenizował strzelaninę – podała agencja TASS, powołując się na służby operacyjne. Do zdarzenia doszło w sali gimnastycznej nr 5. Wyjaśniane są informacje o ofiarach. Według agencji RIA Novosti siły bezpieczeństwa otoczyły budynek kordonem.
  •  6 grudnia przedstawiciele Stanów Zjednoczonych i Ukrainy podpisali oświadczenie o wspólnej produkcji broni krytycznej, w celu zaspokojenia pilnych potrzeb ukraińskich sił zbrojnych – poinformowała służba prasowa Pentagonu.
  •  Ministerstwo Obrony Ukrainy zwraca się do Stanów Zjednoczonych z prośbą o systemy obrony przeciwrakietowej THAAD, myśliwce F/A-18 Hornet, śmigłowce Apache i Black Hawk, a także wojskowe samoloty transportowe C-130 Hercules i C-17 Globemaster – informuje Reuters.
  •  Stany Zjednoczone przekazały Ukrainie nowy pakiet pomocy wojskowej o wartości 175 mln dolarów — sekretarz stanu USA Antony Blinken
  • Japonia udzieli Ukrainie dodatkowego wsparcia w wysokości 4,5 miliarda dolarów – obiecał premier Japonii Fumio Kishida. 
  •  Do 1 stycznia 1 r. kraje G7 wprowadzą ograniczenia w imporcie diamentów nieprzemysłowych wydobywanych, przetwarzanych lub produkowanych w Federacji Rosyjskiej 
  1. Niemcy znów oszukują na własnych sankcjach.

Niemieccy producenci samochodów BMW, Volkswagen, Mercedes i Porsche po ogłoszeniu wyjazdu z Rosji gwałtownie zwiększyli dostawy swoich samochodów i części zamiennych do krajów Azji Środkowej i Zakaukazia, skąd wchodzą na rynek rosyjski.

Tym samym, według Instytutu Finansów Międzynarodowych (IIF), eksport niemieckich samochodów i ich podzespołów do Kirgistanu wzrósł w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku o 5500% w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku.

Wzrósł także eksport niemieckich części samochodowych do Kazachstanu, Armenii i Gruzji – odpowiednio o 720%, 450% i 340%. Taki wzrost dostaw jest wyraźnym sygnałem, że Rosja wykorzystuje kraje trzecie w celu uzyskania dostępu do zachodnich towarów.

„Niemieccy producenci i dostawcy masowo ograniczyli swoją działalność w Rosji, zerwali stosunki z dealerami i zaprzestali działalności gospodarczej” – powiedział przedstawiciel Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA). Natomiast dane wskazują coś innego.

Z danych wynika, że ​​eksport niemieckich samochodów do Kirgistanu, Kazachstanu, Armenii i Gruzji wzrósł w tym roku o 156% w porównaniu do pierwszych dziesięciu miesięcy 2021 roku. 

Natomiast, aby być sprawiedliwym, trzeba zaznaczyć bardzo wyraźnie.

Eksport samochodów do Rosji spadł o 36 tys. sztuk, a do Azji Centralnej wysłano zaledwie 1600 nowych samochodów. Dostaje się też w raporcie innym krajom.

„Niemcy są prawdopodobnie najważniejszym krajem pod tym względem, ponieważ produkują tak wiele samochodów i części. Ale reszta Europy też jest w to zaangażowana. 

To naprawdę nie jest tylko kwestia niemiecka” – czytamy w raporcie.

Według Banku Rosji w pierwszym półroczu tego roku w ramach szarej strefy zaimportowano do kraju towary o wartości ponad 20 miliardów dolarów.

Natomiast podaż samochodów poprzez import równoległy okazał się nieopłacalny, gdyż ze względu na bardziej złożone łańcuchy logistyczne koszt zakupu wzrósł o ok. 50%. 

Rosnące ceny uderzyły w popyt, nawet na samochody premium. Jednocześnie od 1 sierpnia rząd podniósł opłatę recyklingową i od 20 października zmienił zasady jej rejestracji, co utrudniło osobie fizycznej uzyskanie korzyści z importu samochodu.

2. Ostra krytyka Banku centralnego

Rozbieżność między prognozami stóp procentowych a decyzjami Banku Centralnego jest problemem nie tylko bankierów, dotyczy wszystkich – powiedział Dmitrij Pianow, pierwszy wiceprezes VTB.

W każdym rosyjskim banku biznesplan opiera się na prognozie głównej stopy procentowej Banku Centralnego: od tego parametru zależy podstawowa funkcja banków – udzielanie kredytów.

„Widząc na przykładzie 2023 r., jak często i jak znacząco Bank Rosji rewiduje swoje prognozy w ciągu roku, zaczęliśmy uważać praktykę publikowania przedziału prognoz głównej stopy procentowej za nawet szkodliwą: to narzędzie zamieniło się w „fałszywego przyjaciela analityka”. Czy komuś się to podoba, czy nie, obiektywnie rzecz biorąc, Bank Centralny jest jednym z najbardziej nieprzewidywalnych banków centralnych na świecie według badanie MFW oraz póxniejsze analizy.

Każda znacząca rozbieżność między prognozami analityków a realną decyzją o stopie prowadzi do wzrostu kosztów produktów bankowych w przyszłości (kredyt hipoteczny, który nie został jeszcze zaciągnięty, kredyt biznesowy itp.) – podkreśla pierwszy wiceprezes banku państwowego.

Obecny plan spowolnienia wzrostu cen w przyszłym roku do 4-4,5 proc. jest niemożliwy do zrealizowania – jedynie „matematycznie osiągalny, jeśli inflacja spadnie do 2024 proc. w drugim, trzecim i czwartym kwartale 2 o 224r.”.

Pyanow opisuje kilka dróg wyjścia z sytuacji.

  • Pierwszym z nich jest wydłużenie terminu powrotu do celu inflacyjnego na poziomie 4% do 3 lat
  • Uwzględnianie popytu i podaży w celu inflacyjnym. Wytyka BC brak reakcji na przegrzanie rynku pracy pod koniec 2022
  • Trzecia opcja to poprawa (manipulacja wspólnie z Rosstatem) składu koszyka towarów i usług wykorzystywanych do kalkulacji inflacji. „Według niego należy dodać do kalkulacji towary lub usługi, które stabilizują inflację

Odsyłamy wszystkich zainteresowanych do wczorajszego Live. Jeśli jednak skupimy się na drugiej opcji to odpowiedź co należy zrobić wydaje się oczywista:

  • Wzrost podaży pieniądza od września 2022 r. o ponad 20% r/r – była to najwyższa roczna dynamika od 2011 r.;
  • Wzrost skonsolidowanych wydatków budżetowych w IV kwartale 2022 r. o 19% r/r;
    od września 2022 r. obserwowane są wysokie wskaźniki inflacji bieżącej w najbardziej stabilnych komponentach;
  • Gwałtowny wzrost wskaźników przegrzania rynku pracy (na przykład liczby wakatów na zarejestrowanego bezrobotnego): już pod koniec 2022 r. było jasne, że „cywilna” część rosyjskiej gospodarki straciła ponad 1 mln osób w sile roboczej z powodu częściowej mobilizacji, a bezrobocie przed 2022 r. było jeszcze na historycznie niskim poziomie.

3. Amerykanie jadą z kontrolami na Cypr.

Amerykanie intensyfikują działania.

Oddział złożony z agentów FBI i Służby ds. Egzekucji Przestępstw Finansowych Departamentu Skarbu USA wylądował na Cyprze, aby pomóc lokalnym władzom dowiedzieć się, w jaki sposób Rosjanie unikają sankcji. 

Cypryjscy eksperci ds. przestępczości finansowej prowadzą dochodzenie w 29 sprawach wszczętych po tym, jak w kwietniu Stany Zjednoczone i Wielka Brytania nałożyły sankcje na 13 firm i osób, co do których stwierdzono, że ukrywają aktywa oligarchów, w tym Romana Abramowicza i Aliszera Usmanowa. 

Rzecznik cypryjskiej policji Christos Andreou powiedział, że śledztwo jest jeszcze dalekie od zakończenia i że pomoc amerykańskich specjalistów jest bardzo ważna. 

Niektóre przypadki, jego zdaniem, są „naprawdę, naprawdę trudne”. Tu podejrzewam, że policja cypryjska nie jest w stanie działać swobodnie. Duże pieniądze i kontakty polityczne pewnie niejednej sprawie łeb ukręciły. Jeśli FBI będzie nad tym czuwać, będzie to na pewno trudniejsze.

Grupa 24 Amerykanów przybyła na Cypr w niedzielny wieczór i natychmiast rozpoczęła pracę.  Pomogą dowiedzieć się, jak lokalni prawnicy, księgowi i specjaliści ds. usług finansowych pomogli objętym sankcjami rosyjskim biznesmenom i urzędnikom chronić ich aktywa.

Walka z uchylaniem się od sankcji jest dla Cypru szansą na wzmocnienie swojej reputacji jako „godnego zaufania centrum biznesowego i finansowego” – powiedział w czerwcu nowy prezydent kraju Nikos Christodoulides. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, w ramach którego kwitły operacje mające na celu przyciągnięcie i ukrywanie rosyjskich miliardów. Nowy prezydent ogłosił politykę „zerowej tolerancji” wobec każdego cypryjskiego obywatela lub firmy pomagającej obejść antyrosyjskie sankcje.

Popierając środki ograniczające wobec Rosji, Cypr stał „po właściwej stronie historii” – uważa prezydent.

4. Stara guma mogła unieruchomić rosyjskie śmigłowce w locie

W fabryce w Kazaniu znaleziono gumę z fałszywymi paszportami jakości, wszczęto sprawę karną. Zdaniem ekspertów stosowanie uszczelek wykonanych z gumy niskiej jakości może doprowadzić do wyłączenia silników w locie.

Kazańskich Zakładach Śmigłowcowych (KVZ), które są częścią Państwowej Korporacji Rostec, użyto gumy z fałszywymi paszportami jakościowymi były wykorzystywane do produkcji uszczelek do układu paliwowego rosyjskich śmigłowców Ansat i Mi-8MTV-1

Wada materiału została wykryta przez kontrole wewnętrzną, odkrycie zostało potwierdzone podczas dodatkowych testów, po których produkty zostały wyizolowane, a produkty użyte przed testami zostały wycofane z warsztatów i zastąpione gotowymi śmigłowcami – zapewnił Rostec.

Podczas kontroli wewnętrznej ujawniono „fakt fałszowania dokumentów dotyczących jakości gumy”, materiały zostały wysłane do organów ścigania.

Na podstawie wyników kontroli wszczęto sprawę karną w sprawie oszustwa popełnionego przez grupę osób w wyniku wcześniejszej zmowy.

Wszystko wskazuje że użyto gumy przeterminowanej powyżej pięciu lat. Niestety nie mamy informacji jak stara to była guma i do ilu śmigłowców ją użyto.

Uszczelki gumowe są stosowane w helikopterach jako uszczelnienie w celu uszczelnienia połączeń i zapobiegania wyciekom paliwa. Stosowanie części wykonanych z niskiej jakości gumy mogłoby doprowadzić do ich zniszczenia na drobne fragmenty i zatkania układu paliwowego śmigłowca – pomp i filtrów silnika. Zanieczyszczenie filtrów powoduje niedobór paliwa w silnikach, co prowadzi do ich wyłączenia w locie.

5 Nadchodzi konsolidacja europejskiego przemysłu obronnego?

Unia Europejska planuje zacieśnienie kontroli nad dostawami broni na Ukrainę poprzez utworzenie paneuropejskiego rynku obronnego. Według Euroactiv Komisja Europejska opracowuje Strategię Europejskiego Przemysłu Obronnego (EDIS), której celem jest zarządzanie dostawami sprzętu wojskowego na poziomie całej Unii.

„Bardziej zintegrowany i konkurencyjny europejski rynek obronny umożliwi europejskiej technologii obronnej i bazie przemysłowej skorzystanie z korzyści skali, poprawiając efektywność organizacji przemysłowych” – czytamy w jednym z dokumentów.

UE planuje zidentyfikować wąskie gardła w łańcuchach dostaw, ułatwić transfery, dzielić zakłady produkcyjne i zabezpieczyć dostawy poprzez finansowanie z Europejskiego Funduszu Obronnego (EFR). Blok stara się w ten sposób uniknąć zagrożeń związanych z kryzysami, kontrolą eksportu i problemami logistycznymi, które mogłyby skutkować ograniczeniem dostaw produktów obronnych.

Wcześniej Unia Europejska omawiała problem redukcji własnych rezerw broni na tle dostaw na Ukrainę. Szef europejskiej dyplomacji Josep Borrell zauważył, że konflikt na Ukrainie stał się „pobudką” dotyczącą zdolności wojskowych Unii. 

W marcu Bruksela obiecała dostarczyć Ukrainie 1 milion pocisków za miliard euro w ciągu 12 miesięcy, ale jesienią stało się jasne, że plan ten nie zostanie zrealizowany. 

Minister obrony Niemiec Boris Pistorius potwierdził niemożność jego realizacji, dodając, że UE pracuje nad zwiększeniem produkcji.

Facebook Comments Box
Paweł Jeżowski Opublikowane przez:

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *