Zapraszamy na subiektywne zestawienie Codziennego, ekonomicznego przeglądu informacji z Rosji.
Dzisiejszy odcinek jak i cały kanał jest współfinansowany przez patronów, opiekunów i fanów.
Szczegóły wsparcia jak i link do Patronite znajdziecie w opisie filmu oraz pod artykułem na ekonomiarosji.pl
A w dzisiejszym zestawieniu:
- Awaryjne lądowanie na Syberii.
Samolot Airbus-A320 linii lotniczych Ural Airlines, lecący z Soczi do Omska, awaryjnie lądował o godz. 5.44 czasu moskiewskiego, na polu w rejonie Ubińskim w regionie Nowosybirska, według rosyjskiego Ministerstwa ds. Sytuacji Nadzwyczajnych. Według wstępnych danych nie było ofiar.
Ministerstwo Sytuacji Nadzwyczajnych i prokuratura transportowa regionu poinformowała, że na pokładzie było 170 osób, w tym 23 dzieci i sześciu członków załogi.
Pełniący obowiązki gubernatora obwodu omskiego Witalij Chocenko powiedział TASS, że wstępną przyczyną awaryjnego lądowania była awaria układu hydraulicznego. Szef dzielnicy Ubinsky, Oleg Konyuk, powiedział agencji, że kadłub samolotu nie został zniszczony, wszyscy pasażerowie zostali ewakuowani.
2. Rosjanie niszczą Ukraińskie atrapy na potęgę.
Ukraina aktywnie zastępuje haubice, czołgi, moździerze, radary makietami, aby zmusić rosyjskich żołnierzy do marnowania dronów, pocisków i pocisków, donosi CNN. Produkcja manekinów jest prowadzona przez wiodącą ukraińską firmę górniczo-hutniczą Metinvest. „Po każdym trafieniu wojsko oddaje nam wrak. Jeśli manekin został zniszczony, nie pracowaliśmy na próżno” – powiedział CNN przedstawiciel Metinvest. Jednocześnie, według niego, im szybciej manekin zostanie zniszczony, tym wyższa jakość produktu: jeśli nie strzelają do niego zbyt długo, inżynierowie wracają po rysunki.
Rosyjskie wojsko zniszczyło już setki makiet, mówi przedstawiciel Metinvest, a firma nie ma czasu, aby zaspokoić zapotrzebowanie wojska. Co więcej, musi szybko dostosować produkcję. Początkowo makiety były dość prymitywne, a celem było oszukanie wroga poprzez pokazanie, że Siły Zbrojne Ukrainy są lepiej wyposażone niż w rzeczywistości. Dostawy zachodniego sprzętu zmusiły firmę do wynalezienia nowych sposobów wytwarzania prototypowych atrap, zwłaszcza, że na Ukrainę przybywa coraz bardziej wyrafinowane rodzaje broni.
„Wojna jest kosztowna i musimy zmusić Rosjan do wydawania pieniędzy za pomocą dronów i pocisków, aby zniszczyć nasze manekiny. Drony i pociski są drogie, a nasze modele są dużo, dużo tańsze – tłumaczy przedstawiciel Metinvest.
Tak więc haubica 155 mm M777, która jest obecnie używana na Ukrainie, która jest obecnie używana na Ukrainie, kosztuje do 4 milionów dolarów, a Metinvest czyni z niej atrapę zwykłych rur kanalizacyjnych za 1000 dolarów.
Rosyjscy przywódcy wielokrotnie przeceniali ilość zniszczonego ukraińskiego sprzętu. Na przykład w czerwcu 2023 roku sekretarz Rady Bezpieczeństwa Nikołaj Patruszew poinformował Władimira Putina, że od początku kontrofensywy Ukraińcy stracili 246 czołgów, a minister obrony Siergiej Szojgu powiedział, że siły zbrojne Ukrainy poniosły „znaczne straty”. Jednak w rzeczywistości w ciągu niecałego miesiąca ukraińskie wojska straciły prawie sześć razy mniej czołgów.
Jednocześnie sam Putin powiedział, że Rosja zniszczyła „pięć kompleksów Patriot” w pobliżu Kijowa, chociaż tylko dwa z nich były w służbie Ukrainy.
3. Czy Taksówki zdrożeją o 100%
Rząd jest proszony o interwencję w sytuacji wzrostu cen taksówek, które podwoiły się w wielu regionach Federacji Rosyjskiej. Taki apel wysłał do Gabinetu Ministrów wiceprzewodniczący Dumy Państwowej Borys Czernyszow. Inicjatywa jest wspierana przez Stowarzyszenie Samozatrudnionych Rosji, które składa się z ponad 70 tysięcy przewoźników.
W związku ze wzrostem cen taksówek w regionach, rząd jest proszony o odroczenie do 2025 r. szeregu wymogów nowej ustawy „O organizacji transportu pasażerów i bagażu przez taksówki pasażerskie w Federacji Rosyjskiej”. Taki list do pierwszego wicepremiera Andrieja Biełousowa wysłał wiceprzewodniczący Dumy Państwowej Borys Czerniszow.
„Aby spełnić wymagania, kierowcy są zmuszeni ponieść dodatkowe wydatki, albo przestać pracować, albo udać się na czarny rynek transportu pasażerskiego. Jednocześnie kolor taksówki nie wpływa ani na jakość świadczonych usług, ani na bezpieczeństwo podróży” – czytamy w liście.
Ponadto ubezpieczenia i OSAGO, mogą być siedem lub więcej razy wyższe niż dla zwykłych kierowców.
Stowarzyszenie Samozatrudnionych Rosji, które składa się z ponad 70 tysięcy przewoźników, zwróciło się do gubernatora regionu Leningradu, Aleksandra Drozdenko, z prośbą o anulowanie decyzji o malowaniu samochodów, które powinny teraz mieć biały kolor i żółty pasek.
– Wracamy do lat 1990. Tragedia polega nie tylko na wzroście cen, ale na tym, że większość branży może zacząć pracować w nielegalnej dziedzinie. Ale jasne jest, że jest to niebezpieczne zarówno dla taksówkarzy, jak i pasażerów: nie jest jasne, kto z kim usiadł i kto prowadził kogo, chociaż stało się to już, gdy numery telefonów taksówek zostały zawieszone w reklamach na ogrodzeniach, przypomniał przedstawiciel biznesu.
4. Nasze Prognozy się realizują i brak paliw rozlewa się na Rosję
Kryzys paliwowy, który ogarnął południowe regiony Rosji, pewnie zbliża się do Moskwy. Po regionach Rostowa i Astrachania, terytoriach Stawropola i Krasnodaru olej napędowy zaczął znikać ze stacji benzynowych w centralnej części Federacji Rosyjskiej.
Według kanału Mash, powołując się na lokalnych mieszkańców, niedobór oleju napędowego powstał na stacjach benzynowych w Lipiecku, Tuła, Czuwaszji, Tatarstanie i Mari El.
W Tule, na jednej ze stacji benzynowych, paliwo jest sprzedawane tylko osobom prawnym, a benzyna AI-92 jest butelkowana. W Czuwaszji, na jednej z prywatnych stacji benzynowych, koszt oleju napędowego wzrósł do 80 rubli za litr.
Rząd winą za kryzys paliwowy obarcza „szarą strefę”, którzy kupują benzynę i olej napędowy po cenach krajowych subsydiowanych z budżetu, a następnie eksportują je za granicę i sprzedają za obcą walutę. Wielkość takiego szarego eksportu została oszacowana przez szefa Ministerstwa Energetyki Nikołaja Szulginowa na kilka milionów ton od początku roku.
On przypomniał, że Gabinet ministrów zamierza zakazać swobodnego eksportu produktów naftowych: tylko ograniczona liczba firm będzie mogła handlować benzyną i olejem napędowym za obcą walutę, której lista jest obecnie zatwierdzana.
Od początku roku hurtowe ceny benzyny w Rosji wzrosły o ponad 70%, a latem problem rozprzestrzenił się na rynek oleju napędowego, który wzrósł o prawie 40% od początku lipca. W sprzedaży hurtowej litr oleju napędowego zaczął kosztować ponad 70 rubli, ale okazało się, że niemożliwe jest kupienie paliwa po rekordowych cenach w historii: regionalne netfabazes w Południowym Okręgu Federalnym zostały zmniejszone lub transport został całkowicie wstrzymany, źródła rynkowe powiedziały Reutersowi.
Według handlowców ropą niedobór paliwa jest sztucznie tworzony przez firmy naftowe. Mają rezerwy w wysokości 2 mln ton benzyny i 3 mln ton oleju napędowego, ale koncerny naftowe nie spieszą się z rozstaniem, ponieważ wysokie ceny rekompensują im zmniejszenie dotacji z budżetu od 1 września.
5 Kim Dzong-un przybył do Rosji, aby spotkać się z Putinem
Przywódca Korei Północnej, Kim Dzong-un, przybył do Rosji na spotkanie z prezydentem Władimirem Putinem we Władywostoku. To pierwsza podróż Kima poza Półwysep Koreański od jego poprzedniego spotkania z Putinem w 2019 roku. Towarzyszy mu minister spraw zagranicznych oraz wyżsi urzędnicy wojskowi i pracownicy sektora zbrojeniowego. Oczekuje się, że na agendzie spotkania może pojawić się kwestia sprzedaży amunicji.
Stany Zjednoczone od dłuższego czasu oskarżają Koreę Północną o dostarczanie Rosji amunicji, która może być wykorzystywana w konflikcie z Ukrainą. Jednak zarówno Moskwa, jak i Pjongjang zaprzeczają tym zarzutom. Pjongjang może być zainteresowany uzyskaniem pomocy żywnościowej, technologii do budowy atomowych okrętów podwodnych oraz rozmieszczania satelitów szpiegowskich.
Jakakolwiek forma wsparcia finansowego byłaby mile widziana i mogłaby pomóc w poprawie sytuacji gospodarczej Korei Północnej, która jest obecnie gorsza niż dziesięć lat temu, gdy Kim objął władzę.
Z ekonomicznego punktu widzenia dla Korei Północnej obecnie najważniejsze jest poza oczywiście technologią militarną pożywienie. Man dla was wykres pokazujący co reżim robi z gospodarką. Oraz ciekawostkę bo może nie wszyscy wiedzą. Zaraz po rozpoczęciu wojny w Ukrainie, w rosyjskich wyszukiwarkach internetowych jednym z popularniejszych zapytań było „Jak żyje się w Korei północnej”.
6. Oficjalnie. Rozpoczyna się sprawa spadkowa po Prigożynie.
Oficjalnie pojawiła się sprawa spadkowa po zmarłym przywódcy grupy Wagnera Prigożynie, w rejestrze spraw spadkowych Federalnej Izby Notarialnej. Numer tej sprawy to 24/2023 (jeżeli ktoś sam ma ochotę przeczytać u źródła) Notariuszem, który otworzył tę sprawę, jest Anatolij Iwanowicz Akulenko.
Imperium biznesowe Prigożyna obejmuje kilka spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowanych w Petersburgu. Jednak większość tych spółek wykazuje straty. Czyli biznesy były prowadzone wzorowo. Zero zysków. Zero podatków.
Prigożin posiadał 100% udziałów w firmie Concord Catering LLC, która przestała działać w 2019 roku. Innymi spółkami w jego strukturach są Concord Management and Consulting LLC, Ritm LLC i Aurum LLC, gdzie udziały Prigożina wynoszą 49%.
Prawie wszystkie te spółki odnotowały straty. Dochody AURUM w 2022 roku przekroczyły 17 mln rubli, ale strata netto wyniosła 319,2 mln rubli. Concord Management and Consulting LLC zakończyła rok 2022 z 77-milionową stratą, podczas gdy Ritm LLC osiągnęła mały zysk na koniec roku.
Warto zauważyć, że PMC Wagnera było finansowane w całości z budżetu państwa, jak ogłosił Władimir Putin w czerwcu. Wydatki na tę grupę wyniosły oficjalnie ponad 86 miliardów rubli w ciągu roku. Jednak źródła związane z rosyjskim Ministerstwem Obrony podają, że łączna kwota wsparcia dla PMC Wagnera od 2014 roku wyniosła 1,7 biliona rubli, czyli ok. 17 mld $.
- W drugim meczu z egipską drużyną olimpijską w Suezie reprezentacja Rosji, przegrała z rywalami – 1: 2. Prowadziła po pierwszej połowie, ale w połowie drugiej poniosła porażkę, tracąc dwa gole z rzędu.
- Rosyjscy sportowcy powinni uczestniczyć w międzynarodowych zawodach, w tym w Igrzyskach Olimpijskich w 2024 roku, jako indywidualni sportowcy. Oświadczył o tym sekretarz prasowy prezydenta Rosji Dmitrij Pieskow.
- Anglia zremisowała 1:1 z Ukrainą w eliminacjach Euro 2024