Sztorm decyzji legislacyjnych porwał flotę Cieni.

Flota cieni, jako forma omijania price cap, nałożone na rosyjską ropę. Na przestrzeni ostatnich miesięcy wiele mieliśmy zamieszania w tej kwestii. Setki tankowców, wyłączane nadajniki i szemrane interesy firm naftowych i oligarchów. Putin śmiejący się głupiutkich urzędników z Europy i Stanów Zjednoczonych. Wydaje się, że dochodzimy do etapu, w którym będzie można odłożyć flotę cieni na zakurzoną półkę, na której leżą już:

„Rubel jest mocny, więc Rosja jest silna”

„Sankcje nie działają”

„Kijów zdobędziemy w trzy dni”

„Druga armia świata”

Do początku lipca 2023 roku Rosja utraciła główną część floty tankowców indyjskiego Gatik Ship Management, którymi transportowano ropę do innych krajów. W sumie firmie pozostały cztery statki.  Informacje takie podała międzynarodową morską bazę danych Equasis.

Dla przypomnienia Gatik Ship Menagment był największą firmą wchodzącą w ten interes w strefie szarości i cienia legislacyjnego. Według agencji Equasis, w kwietniu firma ta posiadała na swoich usługach 48 tankowców. Dla przypomnienia większość transportów ropy odbywała się z rosyjskich portów w Europie, gdyż to tam właśnie ropa zazwyczaj była dostarczana. Następnie tankowce ruszały w długą trasę niemal dookoła świata, by dostarczyć swoje produkty do Indii i Chin. Aby zachować płynność dostaw, potrzebna jest odpowiednia ilość statków. Znacznie krócej płynie się z rosyjskich portów na Bałtyku do portów we Francji, czy Hiszpanii niż do kolosów z Azji. Od pierwszego lipca w wyniku niemożliwości ubezpieczenia większości floty unieruchomiono większość z niej. Dlaczego nie można jej ubezpieczyć? Ponieważ firma łamała ustalony przez zachód limit cenowy na sprzedaż ropy poniżej 60$ za baryłkę. Tankowce nie mogą wpływać do portów czy nawet na wody terytorialne bez spełnienia odpowiednich wymagań. Z 42 tankowców wciąż pracują cztery. Natomiast, jeżeli weźmie się pod uwagę, to jak długo trwa jeden kurs takiego tankowca w obie strony, łatwo można zauważyć, że płynność takich dostaw przy czterech statkach została mocno zaburzona.

Warto pamiętać, że to nie jest jeszcze koniec i pojedyncze firmy, oraz statki, wciąż mogą próbować zarabiać w ten sposób. Natomiast uzyskano ten najważniejszy efekt. Dobrano się do skóry największej firmy działającej w ten sposób. Flota cieni składająca się z tankowców o wartości 2,2 mld $ to już przeszłość. Nowe przepisy wprowadzane w Unii Europejskiej, oraz innych krajach Zachodu sprawnie uniemożliwią dalsze funkcjonowanie tegoż procederu. Choć trzeba uczciwie przyznać, że nawet wielka flota cieni w swoim szczytowym momencie, nie była w stanie się nawet zbliżyć do wyników handlowych Federaci Rosyjskiej sprzed wybuchu wojny. Pomimo prób sprzedaży wielkich wolumenów do krajów takich jak Indie czy Chiny, dochody na ropie wciąż są o ok. 50% niższe niż średnie z wielu poprzednich lat. OPEC+ patrzy na ręce Rosjanom jeśli chodzi o ograniczenie wydobycia. Cena ropy na rynkach porusza się trendem bocznym, falując sobie od dobrych kilku miesięcy. Obecne ograniczenia w działalności Gatik Ship Management i redukcja niemal dziesięciokrotna ich możliwości transportowych to kolejna cegiełka do niespinającego się budżetu Federacji Rosyjskiej.

Dziękujemy za śledzenie portalu ekonomiarosji.pl
Pamiętaj, jest to inicjatywa oddolna, bez finansowana zewnętrznego.
Utrzymujemy się tylko z reklam na stronie i waszych wirtualnych kaw.
To dzięki Wam tworzymy tę bazę informacji nieodstępnych nigdzie indziej w Polsce.

Serdecznie dziękujemy za wasze wsparcie!

Redaktorzy ekonomiarosji.pl

Facebook Comments Box
Mateusz Lech Opublikowane przez:

4 komentarze

  1. Piotr
    2023-07-11

    Dzięki Mati, trzymasz poziom. Robisz mi dzień.

  2. Pawel
    2023-07-11

    Ostry cień mgły

  3. Przemek
    2023-07-11

    Dziękuję. Pozdrawiam

  4. Piotr
    2023-07-12

    Mateusz, naprawdę z przyjemnością można poczytać Twoje artykuły i posłuchać, co masz do powiedzenia o ekonomii RoSSji. Fakty, fakty, fakty, a nie wzięte z sufitu opinie, opinie,opinie. Dziękuję Bardzo za Twoją pracę i Twój poświęcony czas.

Brak możliwości komentowania.