Codzienny ekonomiczny przegląd 13.12.2023

Zapraszamy na subiektywne zestawienie Codziennego, ekonomicznego przeglądu informacji z Rosji.

Dzisiejszy odcinek jak i cały kanał jest współfinansowany przez patronów, opiekunów i fanów.

Szczegóły wsparcia jak i link do Patronite znajdziecie w opisie filmu oraz pod artykułem na ekonomiarosji.pl

W dzisiejszym programie:

Short:

  • Federalna Agencja Transportu Lotniczego zaneagowała dane o wzroście liczby wypadków lotniczych na tle sankcji. Według Federalnej Agencji Transportu Lotniczego od stycznia do listopada 2023 r. liczba wypadków z udziałem rosyjskiego transportu lotniczego spadła o 11% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Według agencji w tym okresie zarejestrowano łącznie 670 incydentów. Według agencji W okresie styczeń-maj 2023 r. liczba kolizji samolotów z ptakami w Rosji wzrosła o 82%.
  • Joe Biden na spotkaniu z Wołodymyrem Zełenskim w Białym Domu ogłosił przyznanie Ukrainie pakietu pomocowego o wartości 200 mln dolarów
  •  Prezydent USA Joe Biden po rozmowach z prezydentem Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim powiedział, że Ukraina niewątpliwie przystąpi do NATO, ale kwestia jej akcesji będzie rozważana po zwycięstwie w działaniach wojennych z Rosją. Zdaniem Bidena rozmowa o integracji Ukrainy z sojuszem nie jest teraz istotna, ponieważ cała uwaga powinna być skupiona na samym konflikcie.
  • Stany Zjednoczone i Ukraina opracowują nową strategię wojskową na 2024 rok, w tym celu Pentagon wyśle do Kijowa generała broni Antonio Aguto
  • Komisja Europejska zatwierdziła propozycje wykorzystania dochodów z zamrożonych aktywów Banku Centralnego Federacji Rosyjskiej, teraz muszą one zostać zatwierdzone przez wszystkie kraje UE. Dochody z rosyjskich aktywów mogą być przekazywane do Kijowa.
  • Fiński rząd ponownie otworzy dwa punkty kontrolne na granicy z Rosją – Vaalimaa i Niirala – Reuters.
  • Władimir Putin podpisał ustawę, zgodnie z którą firmy zatrudniające zdemobilizowanych uczestników operacji specjalnej mogą otrzymać status przedsiębiorstw społecznych.
  • Do Wegier i Słowacji przyłączyła się Austria. Austria jest przeciwna rozpoczęciu negocjacji w sprawie członkostwa Ukrainy w UE na obecnych warunkach.
  • Wyniki spotkania Bidena z Zełenskim nie będą w stanie zmienić sytuacji na polu bitwy i postępów operacji specjalnej – powiedział Pieskow.
  1. Zaczynamy od Jaj.

Rząd dzielnie walczy z szalejącą aferą i niedoborami.

Rosyjski rząd zatwierdził zerowe cła na importowane jaja celu ustabilizowania doboru i cen tego produktu.

Potwierdzi to nielubiany wicepremier Andrieja Biełousow, precyzując, że stosowny protokół został już podpisany. Propozycja zerowych ceł poparła również rządowa komisja ds. regulacji taryf celnych i ceł.

Obecnie wysokość cła importowego na jaja jadalne wynosi 15 proc. kosztów produkcji, poinformowało gazetę Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego. Departament wyjaśnił, że zwolnienia będą obowiązywały od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. dla importu 1,2 mld jaj. Departament uważa, że środek ten zrównoważy krajowy rynek tych produktów i doprowadzi do wzrostu podaży w krótkim okresie.

Władze negocjują z zaprzyjaźnionymi krajami zwiększenie dostaw tych produktów: do końca tygodnia spodziewane są pierwsze dostawy jaj z Azerbejdżanu do kraju, a w niedalekiej przyszłości z Turcji.

Źródła zaprzyjaźnione z władzą podają, że należy się spieszyć niedobory są już ogromne panika objęła większość regionów a nowy rok już wkrótce.

2. Bankructwa czas start.

Myślę, że rozpoczniemy tą wiadomością serię, która będzie kontynuowana w przyszłym roku.

Moskiewski Sąd Arbitrażowy ogłosił upadłość jednego z większych sprzedawców sieci komórkowych Svyaznoy, podaje RIA Novosti. 

Jesienią 2023 roku sieć  poinformowała pracowników, o niemożności terminowej wypłaty wynagrodzeń „ze względu na zamknięcie salonów firmy i brak niezbędnych wpływów pieniężnych”. Tak naprawdę opóźnienia w płacach zaczęły się wiosną, a od początku lata pracownicy zamkniętych placówek otrzymują jedynie płacę minimalną.

Od lipca w firmie trwają zwolnienia.

W 2022 r. przeciwko Swiaznojowi złożono 79 pozwów od wierzycieli i kontrahentów. Łączna kwota roszczeń wobec sprzedawcy przekroczyła 15 miliardów rubli. 

Największe z nich były żądania dystrybutora elektroniki Merlion  (5,6 mld rubli), Alfa Bank (6 mld) i Sovcombank (2,4 mld). W dniu 3 marca 2023 roku spółka Svyaznoy Network LLC ogłosiła upadłość.  

Następnie ponad sto osób dołączyło do sprawy upadłościowej. Powodowie spodziewali się wpisania do rejestru roszczeń wobec spółki. Majątek firmy oszacowano na 66 miliardów rubli, które można było przeznaczyć na spłatę roszczeń pracowników i długów wobec wierzycieli. 

Przyczyny bankructwa? Te niedziałające ponoć sankcje, po których  sprzedawcy elektroniki musieli przejść z odroczonych płatności na przedpłaty za towar. Ponadto firma straciła głównego akcjonariusza – firmę Megafon ( rosyjska firma telekom), która sprzedała swoje 25% udziałów – po czym dystrybutor nie miał już żadnego wsparcia finansowego. 

3. Czy Federalna Służba Podatkowa została zhachowana przez Ukraiński wywiad ?

Ukraińska prasa podaje że Główna Dyrekcja Wywiadu Ukrainy zhakowała Federalną Służbę Podatkową Federacji Rosyjskiej – służbę prasową tego departamentu Z doniesień wynika, że ​​w wyniku zakrojonego na szeroką skalę cyberataku wszystkie serwery zostały zainfekowane złośliwym oprogramowaniem. Pliki konfiguracyjne zapewniające funkcjonowanie złożonego systemu podatkowego Federacji Rosyjskiej zostały całkowicie zniszczone, łącznie z bazą danych i jej kopiami zapasowymi. Cyberatak ten doprowadził do wirtualnego zniszczenia infrastruktury jednej z kluczowych agencji rządowych Rosji. Według agencji ruch internetowy danych podatkowych na terenie całego kraju jest obecnie kontrolowany przez wywiad wojskowy Ukrainy. Próby przywrócenia systemu podejmowane są już czwarty dzień, ale bez powodzenia. Zdaniem ekspertów paraliż w pracy Federalnej Służby Podatkowej Federacji Rosyjskiej może trwać co najmniej miesiąc. Jednocześnie pełne przywrócenie systemu podatkowego jest niemożliwe.

Pojawiło się odpowiednie sprostowanie ze strony Rosjan

Federalna Służba Podatkowa (FTS) powiedziała Kommiersantowi, że informacje o włamaniu do rosyjskiego systemu podatkowego nie są prawdziwe. Wcześniej o „zniszczeniu infrastruktury” rosyjskich służb podatkowych poinformował Główny Zarząd Wywiadowczy Ministerstwa Obrony Ukrainy (GUR). Twierdzono, że zarówno pliki konfiguracyjne, jak i cała baza danych oraz jej kopie zapasowe zostały zniszczone.

Federalna Służba Podatkowa zauważa, że dziś „niektóre zasoby internetowe” opublikowały dane, że ukraińscy hakerzy zainfekowali złośliwym oprogramowaniem wszystkie serwery agencji. „Wszystkie służby Federalnej Służby Podatkowej Rosji, oficjalna strona internetowa i inne kanały interakcji zarówno z innymi departamentami, jak i podatnikami działają normalnie. Rozpowszechniane informacje o niszczeniu danych i przejmowaniu ruchu nie odpowiadają rzeczywistości” – powiedział Kommiersant w odpowiedzi Federalnej Służby Podatkowej.

Serwis zauważa, że nie ma żadnych uchybień w pracy Federalnej Służby Podatkowej i nie było żadnych skarg od użytkowników. „Wszystkie dane podatników, a także infrastruktura Federalnej Służby Podatkowej Rosji, są nadal bezpieczne i niezawodnie chronione” – podkreśliła Federalna Służba Podatkowa.

4. Jak brakuje pracowników to, co się robi? Zakazuje zatrudniać pracowników.

W Rosji dzień bez bzdurnego przepisu to dzień stracony. Śpieszmy się zatem z najnowszym pomysłem.

Ministerstwo Pracy i Opieki Socjalnej dziś jest faworytem . Rosyjskie firmy nie mogą zatrudniać Rosjan, którzy wyjechali za granicę na stałe. Ma to dużo sensu zwłaszcza jak brakuje Ci setki tysięcy etatów. Dla mnie pomysł taki 9/10 w abstrakcji.

„Według rosyjskiego Ministerstwa Pracy nie jest dozwolone zawieranie z obywatelem umowy o pracę w zakresie pracy zdalnej w celu wykonywania czynności zawodowych poza Federacją Rosyjską” – wypowiedź przedstawiciel departamentu Dmitrij Mylnikow.

Urzędnik ministerstwa zauważył także, że jeśli pracownik wyjeżdża za granicę i zamierza tam pracować, ma obowiązek powiadomić o tym pracodawcę, w przeciwnym razie naruszy umowę o pracę. Wyjazdy za granicę są istotne z punktu widzenia opodatkowania, w tym ustalenia rezydencji podatkowej – podkreślił Mylnikov. No tak, ale przed wojną problemu nie było.

„Współpraca z osobami fizycznymi w celu pracy zdalnej za granicą dla rosyjskich organizacji może odbywać się tylko w ramach stosunków cywilnoprawnych”. Dla Rosjan mieszkających za granicą a nie chcących pracować w ten sposób są dwie opcje. Powrót do Rosji, co jest słabą opcją. Lub znalezienie zatrudnienia za granicą, co jest zdecydowanie lepszą opcją.

Kodeks pracy nie zawiera żadnych ograniczeń ani zakazów dotyczących odchodzących Rosjan –tak natomiast twierdzi Anna Iwanowa, partnerka w kancelarii prawa pracy w BGP Litigation . Ponadto jej zdaniem w sporach między pracodawcami a pracownikami sądy coraz częściej stają po stronie Rosjan pracujących za granicą.

Jednocześnie przepisy Kodeksu pracy mają zastosowanie wyłącznie do obywateli pracujących na terytorium Rosji – podkreśliła Natalya Greshnova, przewodnicząca komitetu wykonawczego SRO Stowarzyszenia Prawników Rosyjskich. Jeśli pracownik przebywa za granicą, to nie obowiązują go normy Kodeksu pracy – zauważył prawnik. Greshnova wyjaśniła również, że pismo Ministerstwa Pracy nie ma mocy prawnej, ale może mieć znaczenie w rozwiązywaniu sporów pracowniczych.

Ministerstwo Pracy nie ma prawa zabraniać firmom zawierania umów z relokatorami – mówi Andrey Tokarev, konsultant w Kancelarii Prawnej Lemchik, Krupsky i Wspólnicy. Według niego, wydział może jedynie podkreślać sprzeczności z prawem. „Kodeks pracy nie zawiera jednak żadnych zakazów zawierania umów z pracownikami zdalnymi. Dlatego rośnie liczba firm zatrudniających zagranicznych pracowników zdalnych” – dodał Tokariew.

Widzimy zatem w którym kierunku to zmierza. Zmiana prawa i zakaz zatrudnienia. Klasyczny strzał w stopę z telemarkiem. W sensie jedna noga przed siebie i strzał w tę stopę. Brawo Ministerstwo pracy. To na pewno wam pomoże w przyszłości.

5. Czas dostawy części samochodowych do Rosji wydłużył się średnio do 1,5 roku

W związku z sankcjami czas dostawy części samochodowych wydłużył się do półtora roku, a najtrudniej jest zamówić części do japońskich samochodów marek Lexus, Infinity oraz europejskich Škody i Mercedesa. Informuje o tym Izwiestia, powołując się na firmy ubezpieczeniowe.

Tak więc zbiornik odczynnika AdBlue dla Mercedesa z 2015 roku musiał czekać 18 miesięcy, od maja 2022 roku, a felga dla Mercedesa 2018 – 16 miesięcy, zauważył Absolut Insurance.

Informację potwierdził Sovcombank Insurance. Szef firmy, Igor Lappi, wyjaśnił, że najtrudniej jest zamówić części do japońskich i koreańskich samochodów Toyota, Lexus, Mitsubishi, Honda, Kia i Hyundai – średnio są one dostarczane w ciągu sześciu miesięcy, ale nie ma maksymalnego terminu mowa tu nawet o kilku latach

Części zamienne są dostarczane w imporcie równoległym przez międzynarodowe huby – Turcję lub Zjednoczone Emiraty Arabskie, a także w przez kraje bałtyckie, Białoruś, Gruzję i Kazachstan.

W urzędzie celnym zdarzają się opóźnienia w dostawie towarów, a także przeszkody w wysyłaniu części po stronie producenta bez wyjaśnienia, dodał Sovcombank Insurance.

Rosyjskie ustawodawstwo w CMTPL wymaga, aby zdarzenie ubezpieczeniowe zostało rozliczone w ciągu 30 dni. Według Igora Iwanowa, wiceprezesa RESO-Garantia, firma jest najczęściej zmuszona do wypłaty odszkodowania w gotówce. Ponadto ubezpieczyciele, jeśli klient wyrazi na to zgodę, mogą wydłużyć czas naprawy lub skorzystać ze zużytych części zamiennych.

6. Szok i niedowierzanie. Rosjanom nie udało się wykonać planów.

Państwowemu koncernowi Rostec w ramach kompleksowego programu rozwoju przemysłu lotniczego do końca 2023 roku nie udało się zbudować trzech samolotów pasażerskich Tu-214. Tak trzech.

Wchodzące w skład korporacji Kazańskie Zakłady Lotnicze zakończą w tym roku budowę i dostarczą klientowi tylko jeden samolot. Tak dobrze słyszycie, jeden.

Według jednego ze źródeł odbiorcą jedynego wyprodukowanego Tu-214 będzie specjalny skład lotniczy „Rosja”, który przewozi najwyższych urzędników państwa, w tym prezydenta. A w sensie jeden zrobią i tylko dlatego, że dla prezydenta. Brzmi logicznie.

Wśród klientów Tu-214 znajdują się także UVT Aero i Aeroflot. Nie ma jednak wiążących kontraktów na ten samolot. I tak np. Aeroflot wyraził zainteresowanie zakupem samolotu pasażerskiego, ale tylko z kabiną dla dwóch członków załogi i stewarda. Rostec wyraził gotowość stworzenia takiej modyfikacji, ale jej testy rozpoczną się nie wcześniej niż w 2026 roku. No to już za momencik, 3 lata szybko zleci.

Jednocześnie Tu-214, zdaniem ekspertów lotniczych, pod wieloma względami jest gorszy od nowego samolotu pasażerskiego nad którymi pracują Chińczycy, a którzy wyrzucili ich z programu wspolnego samolotu. Rosyjski samolot ma na przykład niską wydajność paliwową, brak produkcji seryjnej i krótszy zasięg lotu. Dodam od siebie, że silniki bez serwisu mogą też latać krócej niż np. amerykańskie samoloty. Te wyniki, o ile dobrze pamiętam były 10-krotnie słabsze. Ot rosyjska technika.

„Prawdopodobnie nie będzie to najpopularniejszy samolot, ale cieszy się on również zainteresowaniem w kwestiach bezpieczeństwa narodowego i obronności, ze względu na jego niezależność od importu” – mówi Fedor Borysow, ekspert w Instytucie Ekonomiki Transportu i Polityki Transportowej Wyższej Szkoły Handlowej Szkoła Ekonomiczna. Czytamy między słowami. Może to jest technologicznie glina i patyki, ale to nasza glina i patyki.

Ale przecież to nie koniec „sukcesów” Rostec. Przypominam.

Na początku listopada okazało się, że Rostec nie będzie w stanie dostarczyć Aerofłotowi dwóch samolotów SSJ-100 przed końcem roku ze względu na problemy z bezpieczeństwem samolotów. Samoloty z rosyjskim silnikiem PD-8, które zastąpią francuski SaM146, zostaną dostarczone nie wcześniej niż w połowie 2024 roku, a regularne loty na nich rozpoczną się pod koniec roku 2024.

Chcecie więcej? Proszę bardzo.

Także mamy problem z silnikiem samolotu Ił-114-300, który w tym roku miał zastąpić przestarzały An-24. Rząd musiał jednak przesunąć terminy dostaw na koniec 2025 roku. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych przyznaje nawet, że Ił-114-300 zostanie przekazany liniom lotniczym dopiero w 2026 roku.

Według Olivera Wymana na początku 2023 roku rosyjskie linie lotnicze dysponowały 736 samolotami, a do 2026 roku liczba latających samolotów mogłaby spaść o połowę. 

Już za półtora roku Rosja zacznie „pozbywać się zachodnich samolotów pasażerskich, które ze względu na sankcje nie mają co naprawiać” – powiedział na początku sierpnia prezydentowi Rosji Władimirowi Putinowi szef Rostec Siergiej Czemezow .

Aby rozwiązać problem, Kreml żąda odtworzenia przemysłu lotniczego od zera technologicznego i zwiększenia produkcji samolotów cywilnych 46-krotnie do 90 sztuk rocznie. Dekretem. Dekretem ich.

Dla porównania: w XXI wieku Rosja nigdy nie produkowała więcej niż 40–50 samolotów cywilnych rocznie (bez sankcji). Nawet pod koniec ZSRR pod koniec lat 80. fabryki produkowały nie więcej niż 60–70 samochodów rocznie.

Facebook Comments Box
Paweł Jeżowski Opublikowane przez:

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *